Plechovky, kosmodort a oslava designu
11. listopadu 2018
Reportér 11/2018 · Číslo 51Na prvním ročníku vystavovalo jen čtrnáct lidí, letos se na díla více než tří set vystavovatelů přišlo podívat padesát tisíc návštěvníků. Festival Designblok oslavil dvacet let existence ve velkém stylu. Pořadatelům se daří „infikovat designem“ stále větší část české společnosti.
Hodiny ukazují za pět minut deset a na pražském Výstavišti čekají odhadem dvě stovky studentů. Někteří berou cestu do Holešovic jen jako způsob, jak zabít pár hodin výuky, další se ale očividně těší. A mají na co, právě se otevírají brány jubilejního dvacátého ročníku mezinárodního festivalu Designblok.
Letošní ročník se nesl v duchu oslav, a to nejen kvůli kulatému výročí samotného festivalu, ale samozřejmě také s ohledem na 100 let Československa. „Ke stému výročí vzniku samostatného státu jsme umístili do hlavních výstavních prostor obří sochu TGM, kterou navrhl Maxim Velčovský. Masaryk byl nejen prezidentem, na kterého můžeme být pyšní, ale také velkým podporovatelem umění a designu. Design totiž za první republiky spoluutvářel progresivní styl nového mladého státu,“ vysvětluje šéfka Designbloku Jana Zielinski.
Z původně komorní akce pro oborové profesionály a nadšence se festival postupně vypracoval až na největší přehlídku designu ve střední Evropě.
První ročník měl pouhých čtrnáct vystavovatelů, letos jich byly stovky a jejich práce přilákaly více než padesát tisíc lidí. Úvodní ročníky se odehrávaly v jednotlivých galeriích a showroomech, festivaly v dalších letech pak otevíraly jinak nepřístupné domy či areály v Praze, mezi něž patřily Grandhotel Evropa na Václavském náměstí, Nákladové nádraží Žižkov, budova ČKD v Karlíně, kreativní prostor DOX, Corso v Karlíně, Kafkův dům na Staroměstském náměstí či botel Neptun. Věhlas akce rostl, ale stále měla spíše komornější rozměr.
Zlom přišel v roce 2003, kdy Designblok poprvé získal velkého sponzora a mohl si najmout první pořádný výstavní prostor. „A najednou se návštěvníci nepočítali ve stovkách, ale v tisících,“ popisuje Jana Zielinski, která spolu Jiřím Mackem stála u zrodu celého Designbloku. „Snažíme se o to, aby byl profesní význam Designbloku zachován, ale aby festival zároveň bavil širokou veřejnost. Chceme totiž, obrazně řečeno, infikovat českou společnost kvalitním designem,“ dodává.
Podpořte Reportér sdílením článku
Postupně prošla posty moderátorky a zprávařky regionálních i celoplošných rádií a redaktorky a editorky v magazínech Style, Harper’s Bazaar, Marianne a Page.