Kupte si elektromobil z druhé ruky
15. října 2023
Reportér 10/2023 · Číslo 110V Česku roste nabídka ojetých elektromobilů. Proti Německu je ale pořád mikroskopická. Zdá se nicméně pravděpodobné, že počet elektromobilů v bazarech brzy rozšíří tuzemské firmy. Ty si je totiž stále více pořizují, a až je začnou obměňovat, budou je prodávat a zvětšovat tím nabídku.
Ondřej Kučera koupil před půldruhým rokem do své firemní flotily zánovní elektrickou Škodu Citigo. Přivezl ji z Německa a sliboval si od ní hlavně levnější provoz, lákalo ho i bezplatné parkování v pražských modrých zónách. „Máme sídlo v Karlíně. Za každé druhé parkovací místo platíme dvacet tisíc ročně,“ říká.
Jeho očekávání se naplnila. S autem zatím najel něco přes čtyřicet tisíc kilometrů a výdaje na servis jsou podle něj oproti autu se spalovacím motorem minimální. „Za ten rok a půl mě servis stál necelé dva tisíce. Maximálně se měnily filtry klimatizace, čistily se brzdy,“ vysvětluje.
Vypočítal také, že jezdí o korunu padesát na kilometr levněji. I díky úsporné jízdě: „Jezdím ekonomicky, snažím se dobře pečovat o baterku, což hlavně znamená úplně ji nevybít nebo naopak nenabíjet na sto procent.“
V Česku momentálně jezdí přes 18 tisíc elektromobilů, z toho tři čtvrtiny patří firemním zákazníkům. A právě firmy by měly postupně rozšiřovat nabídku elektromobilů z druhé ruky, jakmile začnou obměňovat své elektrické vozové parky.
Elektromobily si podniky pořizují z vícero důvodů. Stejně jako Ondřej Kučera si od nich slibují nižší náklady na provoz nebo snížení uhlíkové stopy. To řeší hlavně velké společnosti, které buď už musejí, nebo brzy budou muset povinně reportovat, jak na tom s emisemi jsou. Uloží jim to evropská směrnice s anglickým názvem Corporate Sustainability Reporting Directive a zkratkou CSRD.
Právě s ohledem na dekarbonizaci se před několika lety rozhodla vozový park postupně elektrifikovat i MONETA Money Bank, která byla ve firemní elektromobilitě tuzemským průkopníkem. Během uplynulých pěti let snížila přímé emise oxidu uhličitého o víc než 81 procent, zčásti právě i díky přechodu na elektromobily, kterými každý rok nahradí část konvenčních vozů. V současné době má víc než 130 elektromobilů, které už tvoří přes 60 procent vozového parku.
Že pro firmy začínají být ekologické dopady vozových parků klíčové, ukazuje i aktuální průzkum společnosti EY zaměřený právě na trh firemních vozových parků. Dvě pětiny společností se podle něj o elektromobily aktivně zajímají, a pětina je pak dokonce ochotná přistoupit na vyšší ceny, pokud to bude znamenat snížení uhlíkové stopy vozového parku, potažmo celé firmy.
Podpořte Reportér sdílením článku
Spoluzakladatelka serveru Ekonews, pro který také píše.