Opravdu velice nejistá sezona
10. května 2020
Reportér 05/2020 · Číslo 69Opravdu velice nejistá sezona
10. května 2020
Reportér 05/2020 · Číslo 69Opravdu velice nejistá sezona
Urychlí pandemie koronaviru přechod k elektromobilům, nebo jej naopak oddálí? Zlevní auta kvůli malé poptávce, nebo naopak zdraží? Jisté je, že automobilové odvětví tvořící důležitou součást hospodářství se kvůli viru kombinovanému s novými ekologickými pravidly dostává do, mírně řečeno, velmi turbulentních časů. A dost možná se rozhoduje o tom, jak bude obor vypadat za deset let.
Už loni se na rok 2020 mezi výrobci a prodejci automobilů těšil málokdo, zvláště v Evropě.
Nové přísné limity na produkci oxidu uhličitého ve výfukových plynech totiž vytvořily v odvětví složitou situaci. Na jedné straně stojí aktuální hon na diesely, které paradoxně, zrovna pokud jde o emise uhlíku, dokážou být velmi úsporné; na další straně mezi zákazníky roste obliba SUV, jež v tomto ohledu nejsou zrovna vzorem úspornosti. Automobilky proto investovaly velké sumy do vývoje elektrifikovaných vozů – elektromobilů a plug-in hybridů –, jejichž baterie dobíjí buď spalovací motor, nebo je lze dobít ze zásuvky. Firmy přitom doufaly, že tyto výrazně dražší vozy se budou prodávat natolik, že splní celkové limity takzvané flotilové emise (tedy normou stanovené emise všech aut, které jedna značka prodá za rok). V opačném případě by totiž musely platit miliardové pokuty.
Jenže ačkoli v řadě zemí jsou – na rozdíl od České republiky – elektrifikované vozy podporovány státem, jejich odbyt je až na výjimky nízký. Obecně platí, že prodeje jsou příliš malé na to, aby se firmy pokutám zcela vyhnuly. Byť jednou z příčin dosavadního nízkého odbytu byla také skutečnost, že mnohé automobilky potichu vyčkávaly s registracemi elektrických aut až na rok 2020, aby se jim započítaly do nového limitu zmíněných flotilových emisí. Uvést na trh elektromobil v závěru roku 2019, kdy ještě platila stará pravidla, by jim totiž nepomohlo.
Aby se emisní pokuty alespoň zčásti zaplatily, zdražovaly také běžné vozy. Především u menších automobilů jsou nárůsty o desítky tisíc korun citelné, i když, jak připomíná ředitel Škody Auto v České republice Luboš Vlček, „jedním z důvodů je inflace, dalším faktorem jsou legislativní nároky na nové modely“. Vozy zdražily kvůli technice pro čistší emise i nově žádaným bezpečnostním prvkům. Řada malých modelů úplně zmizela z nabídky, protože se nevyplatilo je vyrábět. Zrovna v případě Škody se nejmenší model Citigo zcela vzdal spalovacího motoru a dále se prodává již jen jako elektromobil. Přestože stojí více než dvojnásobek toho
co dřív, je to jeden z nejlevnějších elektrických vozů vůbec.
Prodej osobních aut tak už loni v lepším případě stagnoval. V Evropě dosáhl růst pouze 1,2 procenta, v České republice klesl odbyt o 4,4 procenta. Významný německý trh si připsal 5 procent, jen o něco menší britský odečetl 2,4 procenta, zjevně i kvůli komplikacím s brexitem.
Podpořte Reportér sdílením článku
Automobilovému odvětví se věnuje přes 25 let.