Za peníze v Praze metro, jinde dvě

Post Image

Za peníze v Praze metro, jinde dvě

Play icon
10 minut

foto ČTK/Profimedia.cz

Soutěž o veřejnou zakázku na stavbu druhé části metra D měla být obří a drsná. Skutečnost, zdá se, předčí už i tak velká očekávání.

Od začátku bylo jasné, že tento tendr bude provázet řada „nej“. Druhá etapa tvoří největší kus stavby chystané trasy D. Zároveň jde o největší a nejdražší stavební veřejnou zakázku v historii. Cena za tunely a stanice na jihu Prahy byla už před soutěží odhadována na necelých pětadvacet miliard korun. Budování metra v hustě zastavěné metropoli je v mnoha ohledech jednou z nejsložitějších možných staveb. O zakázku se kvůli tomu fakticky mohly ucházet jen největší a nejzkušenější společnosti z oboru.

O získání zakázky od začátku probíhal, jak bylo možné očekávat, tvrdý zákulisní souboj. Provázelo jej taktizování s podáváním nabídek i stížnosti k antimonopolnímu úřadu. Ten v jednom okamžiku dokonce rozhodl o zrušení celé soutěže, následně však předseda úřadu rozhodnutí zrušil a vrátil k novému projednání. Soutěž provázelo i podezření z průmyslové špionáže. Zástupce sdružení, které nabídlo v tendru nejnižší cenu, tvrdí, že až tři z jejich zaměstnanců mohli vynášet informace týkající se přípravy jejich nabídky ke konkurenci, jak dříve magazín Reportér popsal. Zda někdo informace skutečně vynesl, nelze prokázat. Nicméně nejbližší konkurenční nabídka byla těsně pod částkou, kterou před uzavřením soutěže nechali rozšířit směrem k neloajálním manažerům jako připravenou nabídku, ačkoli ve skutečnosti se chystali nabídnout výrazně nižší cenu.

Přečtěte si také

Do soutěže se nakonec přihlásila tři sdružení. Tvoří je velká, na stavebním trhu známá jména. Nejnižší cenu nabídlo sdružení skupin Vinci Construction a Porr (27,748 miliardy korun). Uskupení Hochtief a firem z koncernu Metrostav v čele se společností Subterra přišlo s cenou o více než dvě miliardy korun vyšší: druhou část metra D slíbilo postavit za 29,989 miliardy korun. A nejvyšší nabídku podal koncern Strabag s cenou 30,703 miliardy. O vítězi mohlo být, zdá se, rozhodnuto. Nabízená cena tvořila osmdesát procent hodnocení (čím nižší cena, tím více bodů). Zbývajících dvacet procent byly body za zkušenosti klíčových zaměstnanců z obdobných tunelových staveb v Česku a v zahraničí.

Podpořte Reportér sdílením článku