Český export potřebuje rychlou a účinnou podporu
28. června 2020
Advertorial28. června 2020
AdvertorialTomáš Binter
Koronavirová pandemie změnila ze dne na den situaci českých vývozců. „Přešli jsme okamžitě na online podporu a zájem firem byl enormní,“ říká ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal. Nyní plánuje optimalizaci a posílení sítě zahraničních zastoupení a také podporu pro české podnikatele při zakládání poboček přímo v cílových zemích.
Situace není příliš radostná. Údaje za dosavadní část roku ukazují pokles o 13 procent. Dvojciferný pokles je vždy špatnou zprávou. A obávám se, že další měsíce zatím ke zlepšení nepovedou.
Některé trendy, jako je například pokles v oblasti automobilového průmyslu, dopad obav z brexitu či hrozících různých obchodních konfliktů mezi jednotlivými bloky států, byly patrné již před pandemií. Koronavirus to ale samozřejmě celé násobně umocnil.
Věděli jsme, že musíme jednat velmi rychle. Prakticky ze dne na den jsme přišli o řadu standardních nástrojů podpory českých vývozců. Zrušily se všechny veletrhy, odpadla možnost obchodních schůzek, zavřely se hranice… Museli jsme zcela přejít na online provoz a komunikaci a také zohlednit komplikovanou finanční situaci našich klientů.
Řadě z nich se samozřejmě nevyhnul náhlý pokles tržeb, jiní zase potřebovali výrazně větší pomoc s řešením svých obchodních případů, než očekávali. Aby firmy mohly využívat služeb CzechTrade a nebrzdily je finanční těžkosti nebo nutnost schvalovat další výdaje, začali jsme v krizové situaci poskytovat naše služby bezplatně.
Dlouhodobě velmi oblíbené jsou u nás teritoriální semináře, kdy přijede náš zástupce z dané země a sdílí s firmami čerstvé informace o vývoji tamního trhu i různé obchodní „triky“, které pomohou vývozcům uspět. Semináře samozřejmě nebylo možné vést za osobní účasti našich zástupců, proto jsme je spustili v online podobě. Od začátku dubna do poloviny června jsme měli devatenáct online seminářů, kterých se zúčastnilo 1 352 účastníků. Za celý loňský rok jich bylo 2 085. Během letošních dvou krizových měsíců to tedy bylo šedesát procent běžného celoročního zájmu. To ukazuje na skutečnost, že podnikatelé dychtili po přesných a spolehlivých informacích ze zahraničních trhů.
Podpořte Reportér sdílením článku