Byznysem i na dovolenou

Post Image

Byznysem i na dovolenou

Play icon
9 minut
5ccc127de4b01176f0294ab9_094profimedia-0378346490-2

foto Profimedia.cz

Se zvyšující se životní úrovní roste počet Čechů, kteří mají zájem o letenku v business class nebo v první třídě, někteří dokonce volí soukromý let. Nejde přitom už jen o letenky placené firmami, ale také o cesty na dovolenou.

Zatímco pro velkou část lidí představuje odbavení do letadla a transfer k moři na dovolenou nejstresovější část celého volna, v Česku roste skupina pasažérů, kteří jsou ochotni výrazně si připlatit, aby stres při létání omezili. Někdo dá navíc desítky tisíc korun za prostor v letadle a nadstandardní servis, jiný utratí ještě vyšší částku za soukromý let.

„Díky neustále se zvyšující životní úrovni v České republice a lepšící se ekonomické situaci využívá služeb prémiových tříd v letadle daleko více klientů než dřív,“ říká Petr Kostka, marketingový ředitel Exim Tours. Nejde přitom pouze o komfort při letu, ale například o možnost využít před nástupem do letadla letištní salonky.

Aerolinky, cestovní kanceláře a prodejci letenek se shodují v tom, že Čechů v dražších třídách v letadlech přibývá. Problém často představuje omezená nabídka: na evropských linkách kvůli cenovým soubojům tato místa často zcela vymizela nebo se nabízejí v podobě, kdy cestující platí spíše za to, že má sedadlo v přední části letadla a je přednostně odbaven a obsloužen; jinak se sedí na běžných sedačkách ekonomické třídy, přičemž třeba prostřední místo mezi cestujícími nebývá obsazované.

A také proto dopravci, kteří na kratších evropských letech nabízejí širší servis, hlásí více cestujících v dražší třídě. Například Aeroflot loni na českém trhu zaznamenal o třetinu více prodaných letenek do business class. „Této klientele nabízíme vyšší standard sedaček, kvalitní catering a další výhody. Zejména vyšší standard křesel je na krátkých linkách už poměrně unikátní záležitost, většina leteckých společností odděluje ekonomickou a business kabinu jen pomocí posuvné záclonky,“ říká Zuzana Přibylová, vedoucí zastoupení Aeroflotu v Česku.

Profit v lepší třídě

Na dálkových letech je situace jiná – výrazně kvalitnější business class je zde přímo ekonomickou nutností. Dopravci se v případě prémiových tříd v různých vylepšeních doslova předhánějí, protože právě zákazníci ochotní zaplatit mnohonásobek ceny letenky v ekonomické třídě často rozhodují o tom, jak bude která linka výdělečná. Business class přitom už zdaleka není záležitostí služebních cest jako v minulosti. Zejména letní měsíce nabízejí u dálkových destinací velmi zajímavé ceny. Klesá totiž poptávka klientů, kteří využívají vyšší třídu skutečně pro let za byznysem, a dopravci se tedy snaží přilákat i jiné klienty.

Podpořte Reportér sdílením článku