Marketing je mužský svět, to chceme změnit
6. září 2023
archiv
Na počátku bylo naštvání, že ženy v marketingu jsou neviditelné a vysoké pozice patří mužům. Z původně facebookové skupiny #HolkyzMarketingu je po devíti letech největší marketingová vzdělávací platforma, v jejímž čele stojí tři spoluzakladatelky - Aneta Martinek, Lucie Audi a Pavlína Louženská. Jejich semináři a akademiemi prošlo přes osm tisíc studentů a studentek, především mámy malých dětí. Jedním z hlavních cílů zakladatelek je, aby kariéra žen po porodu nekončila. Anebo začala nanovo.
Aneta Martinek: Na úplném začátku byla situace, kdy naše spoluzakladatelka Pavlína Louženská dorazila jako řečnice na marketingovou konferenci a po příchodu ji poslali do šatny pro hostesky. Automaticky ji za ni považovali, protože všichni řečníci byli muži. Naštvalo ji, jak jsou ženy v marketingu neviditelné a jak mají problém prorazit do vyšších pozic. A dala dohromady facebokovou skupinu #HolkyzMarketingu.
AM: Tenkrát to bylo hlavně o tom, aby se ženy z marketingu potkaly, věděly o sobě, pomáhaly si. Postupně těch žen přibývalo a začaly se měnit i požadavky na nás. Až se z nás stala platforma pro vzdělávání v marketingu, jejíž komunita má přes pětatřicet tisíc členů. Za devět let se z nás stala firma s vlastními zaměstnankyněmi, kancelářemi a dozorčí radou.
AM: Já jsem v marketingu začínala v osmnácti, pořádala jsem akce, takzvané eventy. Zažila jsem podceňování, protože jsem lidem přišla moc mladá, navíc blondýna, která přišla do Prahy z vesnice. Musela jsem víc dokazovat, že jsem schopná, než moji mužští kolegové. Několikrát se stalo, že jsem šla na schůzku s kolegou a já byla ta, s kým měli jednat. Ale oni automaticky předpokládali, že jsem jeho asistentka.
Lucie Audi: Nejčastěji jsem se setkávala s tím, že mě automaticky zaškatulkovali do kategorie, která měla negativní nebo dehonestující nálepku. „Jo tak ona to dělá holka, to nemůžeme nic moc očekávat, to asi nepůjde.” A když se to povedlo? „Jo tak na holku to bylo docela v pohodě. Ale byla to náhoda.”
LA: Tento fenomén se vyvíjí, ale nezmizel. Ačkoli nás na schůzkách už nepovažují za asistentky, setkáváme se s dalšími výzvami. Například při diskusi o pracovních situacích s muži často dostáváme nevyžádané rady. Může to vypadat jako potřeba nám ženám vysvětlit věci, aniž to druhá strana myslí zle.
AM: Žen je tam o fous víc, ale změna je pořád pomalá. Hlavní činitel tohoto jevu je rodičovská dovolená. Ženy porodí – a přeruší kariéru. A přestože je tu tlak na to, aby se mohly do práce vracet dřív, aby bylo víc částečných úvazků, tak mít dítě bývá pro ženy stále zásadní komplikace v jejich profesní kariéře. Matky kolikrát chtějí být nějak zapojené do práce, ale firmy na to často nejsou uzpůsobeny, nenabízejí zkrácené úvazky, úlevy. Nebo ženy v návratu do práce nepodporují jejich partneři a blízké okolí, je jim podsouváno, že teď musí být primárně matkami. A když chtějí pracovat, jsou sobecké kariéristky. Je to souhra mnoha překážek, které ženy musí řešit.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.