Velké pozadí a krátká sukně? Proč ne, oceňuji kuráž mladých
26. září 2023
Lenka Gücker
Některé ženy mají odmalička třeba široká ramena, a i kdyby bůhvíjak zhubly, stejně to tak zůstane. Podobně jsme na tom s pasem, obvodem hrudníku, boků… Někdo je hranatější, někdo zase oblejší. Všechny vrozené dispozice bere v úvahu v zahraničí rozšířená typologie Kibbe. Do Česka ji přinesla Adéla Paroulková. „To, že někdo má silnější postavu, neznamená, že se má schovat a hodit na sebe pytel. Nebo čekat, až zhubne, protože to se většinou nestane,“ říká.
Asi před deseti lety jsem prozkoumávala internet a z osobních důvodů hledala nějaké zajímavé věci o stylingu. A tehdy jsem právě narazila na Kibbe typologii. Když jsem se do ní ponořila, zjistila jsem, že je to zajímavý, holistický styl, něco úplně jiného, o čem jsem ještě neslyšela. Před třemi roky jsem si řekla, že by bylo zajímavé, kdyby se o tom dověděl i někdo v Česku. Že je to taková alternativa k tomu, podle čeho se řídí většina zdejších stylistek a stylistů. Někomu Kibbe funguje skvěle – když ji objeví, uvědomí si, proč mu něco sluší a něco ne. Pak jsou ale lidé, kterým to nesedne kvůli složitosti. Není to „instantní“ věc, kterou pochopíte hned po jednom videu. Spíše pozvolná cesta, kam by se měl šatník ubírat.
Já se o oblékání a módu zajímám odjakživa. Hodně experimentuji, mám ráda estetiku a ráda dávám věci dohromady, aby ladily. Chybělo mi ale něco, co by mi dalo jasný směr. Aby oblečení souznělo s mojí postavou. Sice nemám úplně netradiční postavu, ale jsem docela vysoká a ramenatá a přišlo mi, že v některých hezkých věcech, které vidím v časopise nebo i na někom jiném, já dobře nevypadám. Tak jsem zkoumala, proč to tak je.
Dá se říci, že se snaží některé věci potlačit a schovat. Když mám typickou postavu „hruška“, kam běžně spadá každý, kdo má větší pozadí, dá si stylista za cíl, aby to pozadí nebylo vidět. Což by podle mě nemělo být hlavním cílem oblékání, schovávat své vady. Bylo by lepší soustředit se naopak na ty věci, které nám příroda dala. Některé jsme třeba zdědili po rodičích, výšku, strukturu kostry, jak „oble“ vypadáme, velikost poprsí. Jde o to, pracovat s těmito vrozenými dispozicemi a udělat z nich přednost, harmonický celek.
Samozřejmě je to o nějakém vyvážení. Většinou těm, kdo nejsou úplně spokojení kvůli váze, radím trochu se řídit i podle té tradiční „ovocné“ typologie. Jde ale o to, že nemusíme nosit jen široké sukně na zakrytí, ale dá se využít i materiálů, struktur, hodně se dá pracovat s potiskem nebo třeba s tím, jak kousky barevně skládáme na sebe. Není to jen o střihu oblečení, ale o finálním stylingu, včetně doplňků a účesu. Takový holistický systém. Většinou když se člověk trefí, vypadá pak celistvě, spokojený sám se sebou.
Pro Kibbe typologii je základ to, že veškeré tvary na naší planetě mají nějakou ženskou a mužskou část, tedy jin a jang. Ženská (romantická) je jemná, vláčná, mužská naopak ostrá, tvrdá. Ženská postava je typicky malá, drobná, oblá, třeba Marilyn Monroe. Tyto jemné a oblé ženy by měly ladit postavu podobně, tedy do vzdušného, jemného, „oblého“ oblečení. Mohou si dovolit květinové motivy. Naopak na druhé straně spektra je postava „dramatická“. To jsou většinou ženy, které jsou vyšší nebo tak působí, jsou úzké, mají ostřejší rysy, ostrá ramena, nemají moc ženských tvarů, mají většinou menší poprsí i pozadí. Ty zase vypadají dobře třeba v kontrastu černé a bílé, geometrických tvarech. Je to třeba Ivana Chýlková.
Podpořte Reportér sdílením článku
Stálá členka redakce Ekonews