Létat opět budeme, jen to chce čas
17. srpna 2022
Řada velkých evropských letišť se už od jara zmítá v chaosu. Zrušené lety, ztracená zavazadla, odletové haly přeplněné cestujícími, odlety s několikahodinovým zpožděním. Jak dlouho tento stav ještě potrvá a kdy se letecká doprava vrátí do stavu před pandemií koronaviru? Expert na leteckou dopravu Petr Kováč se letecké budoucnosti nebojí. Ba naopak.
V posledních týdnech jsem vyzkoušel obě varianty, a to hned několikrát. Jednoznačně odpovědět neumím, protože záleží na tom, kam a kdy chcete cestovat. Letenka vás často vyjde levněji než cesta autem, na druhou stranu je tu momentální kondice letecké dopravy. Řada evropských letišť se ocitá v chaosu, který cestování příliš neusnadňuje.
Problémy jsou spojené s obnovenou poptávkou po turistickém cestování. Letiště se obtížně dostávají na původní kapacitu, kterou měly před rokem 2019, tedy před covidovou pandemií. V letních měsících je poptávka opravdu veliká, u některých linek dokonce překročila úroveň před covidem. Hlavní příčinou je ale nedostatek personálu – na letištích i u aerolinek. Řada zaměstnanců letišť či aerolinek přišla za covidu o práci a vrátit je zpátky do procesu není úplně jednoduché.
Lidé, kteří za covidu z letecké dopravy odešli, si relativně snadno našli nová místa. A často se bojí do letecké sféry vrátit, neboť covid jsme ještě definitivně nepohřbili. Noví zaměstnanci musejí projít výcvikem a je třeba jim udělat bezpečnostní prověrky. To trvá minimálně šest až osm týdnů, a to i u těch nejjednodušších pozic.
Ano. Výcvikem a bezpečnostní prověrkou musí projít všichni zaměstnanci bez výjimky. Zaměstnání v sektoru letecké dopravy je náročné nejen na specifické znalosti, ale má i velice silný aspekt bezpečnosti. Přestože panuje nedostatek personálu v oboru, nikdo se nesnaží udělat „zkratku“ v nabírání nových lidí, a založit si tak na budoucí bezpečnostní problémy.
Nejzasaženější je letiště Schiphol v Amsterdamu nebo letiště Charlese de Gaulla v Paříži. Výjimkou však není ani německý Frankfurt nebo Mnichov. Jedná se o letiště, kde se ve velkém odbavují transfery do zámoří. Je ale třeba zachovat chladnou hlavu. Když plánujete cestu, doporučoval bych si předem najít data o konkrétních letištích a ne čerpat pouze z titulků novin. Navíc zdaleka ne všechna letiště mají problémy, je řada destinací, kde nárůst poptávky zvládají. Příkladem je i pražské letiště Václava Havla. Jak jsem už zmínil, v nedávné době jsem z a do Prahy letěl hned několikrát a bylo to bez problémů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Je vděčná za možnost svobodně psát o všech stránkách života, včetně těch, které nejsou zrovna veselé.