Čtyřleté dítě v exekuci? To člověku rve srdce
25. ledna 2021
Dopady toho, že se lidé za koronavirové krize zadlužili a zadlužují, budou vidět až v tomto roce, říká Daniel Hůle, expert na problematiku dluhů a dětské exekuce ze společnosti Člověk v tísni. Jak hodnotí opatření přijatá vládou? „Kdybych to měl hodnotit celkově, tak to zafungovalo relativně dobře na úkor ohromného zadlužení české společnosti, které se podle mě bude dál prohlubovat. Když se kydá 10 miliard tady, 20 miliard tam, tak je to už úplně bezuzdné. Například podpora seniorům byla už čirý populismus.“
Určitě významně. Nicméně tím, že vláda do těch opatření nalila opravdu velké peníze, teď myslím primárně v rovině zaměstnanců, tak se to zatím ještě tolik neprojevilo. I na nezaměstnanosti pořád nevidíme výrazný skok nahoru, zatímco v jiných zemích, například v Izraeli, se nezaměstnanost i zněkolikanásobila. U nás ale vláda platí zaměstnavatelům a ti ta místa drží. První jarní vlna postihla zejména živnostníky, kteří přišli o zakázky. Podle mě je ale nevyhnutelné, že se letos na jaře nebo v polovině roku v Česku dopad promítne i v rovině nezaměstnanosti. Což poté spustí řetězovou reakci.
Ne ti chudí, ale střední třída, která šetří v nákladech a chová se racionálně, může dostat strach, omezí utrácení, a tím pádem obchodníci méně vydělají. A pak to bude řetězově pokračovat dál. Otázkou rovněž je, co s politikou vlády udělají volby. Vláda si totiž nebude moci dovolit, aby tady několik měsíců před volbami eskaloval nějaký problém. Budou se tedy do voleb snažit vytvořit zdání, že jsme to zvládli bez nějakých zásadnějších problémů. Což může být zase na úkor hlubšího zadlužení ve veřejných financích.
Loni na přelomu března a dubna volalo třeba 40 lidí denně, teď je to řádově 25 lidí denně. Pokud jde o to volání, my nemáme call centrum, které by lidi posílalo na nějakou poradnu, ale standardní délka našeho hovoru je 30 až 45 minut. Prostřednictvím telefonu se snažíme poskytnout plnohodnotné poradenství.
I kdybych to vzal jen od začátku pandemie covidu-19, od března, tak se to proměňuje. Na přelomu března a dubna bylo až 70 procent volajících živnostníci. To je cílová skupina, se kterou jsme do té doby ve větší míře nepracovali. Spousta lidí, kteří by se za normální situace do problémů nikdy nedostali. Takže se nám proměnila cílová skupina a museli jsme věnovat hodně energie tomu, abychom získali všechny informace, které byly v té době dostupné a které se permanentně měnily. Například, jestli si pamatujete, se během několika týdnů několikrát změnila forma podpory živnostníků. Takže jsme se snažili v té džungli pomoci lidem tu podporu zprostředkovat a zároveň jsme se věnovali vyjednávání s politiky, aby došlo k systémovým změnám tak, aby ten dopad byl co nejmírnější.
Například se podařilo dohodnout, že do oddlužení mohli nově vstupovat i živnostníci bez souhlasu svých věřitelů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Redaktorka ČTK.