Učíme startupy, jak se neuvařit ve vlastním úspěchu
21. prosince 2022
Archiv Unicorn Attacks
Technologie většinou zvládají na jedničku s hvězdičkou, v obchodních dovednostech už to bývá o dost slabší. Tak vidí českou startupovou scénu Vít Šubert a Martin Medek, spolumajitelé firmy Unicorn Attacks, která pořádá specializovaný tréninkový Silicon Valley Camp.
Šubert: Česká startupová scéna byla vždy silně založena na technologické znalosti, a v čase to ještě roste. Je tu dobré zázemí na školách, z brněnského VUT i pražského ČVUT vycházejí velmi dobře připravení absolventi. Dalším příznivým faktorem je kvalita života a také náklady na živobytí i byznys.
Šubert: Praha nabízí velmi podobný standard jako například Mnichov, Berlín nebo Amsterdam. Ale náklady jsou zde výrazně příznivější, a to i když vezmeme v potaz aktuální růsty cen. Důležité je to zejména v těch úvodních fázích byznysu. Když startup nabere první investici, v Česku může za stejnou sumu fungovat déle a prodloužit si tak dobu na vypilování a rozjezd svého projektu.
Šubert: Je docela škoda, že například CzechInvest nemá nějaký takový program. Není přece nutné, aby u nás byly jen mladé domácí firmy, které usilují o to, aby se dostaly do světa, třeba až do Silicon Valley. Myslím, že bychom mohli být dobrým inkubátorem, kde by začínající firmy strávily první dva tři roky svého životního cyklu a pak se případně posunuly dál. Podmínky pro to máme.
Medek: Nepochybně to tak je. A tato velká centra se také podílejí na rozvoji celkově technologicky příznivého prostředí. Z dlouhodobého hlediska je pro nás ale důležité, aby se tu vyvíjely komplexní produkty. Nebylo by dobré, kdybychom se namísto montovny fyzických věcí stali něčím podobným, jen v oblasti programování. A pro naše firmy je důležité, aby dokázaly překročit ten úzce technologický práh.
Medek: Naše startupy se často velmi silně orientují na technologie, baví je ten vývoj, rády se v tom vrtají a pitvají. Což je jistě fajn, ale musejí mít především silnou orientaci na zákazníka. Protože o tom, zda nakonec budou úspěšné, rozhodnou právě ti zákazníci.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.