Elektroauta budou vládnout prodejům už na konci dekády
15. září 2022
Jan Staněk čtyři roky natáčí videa na YouTube s cílem propagovat elektromobilitu a za tu dobu získal stovky tisíc sledujících. Sám elektroauto využívá čtvrtým rokem a nepochybuje, že během této dekády elektromobily převládnou.
Když vidíte to znečištění vody, vzduchu, nemáte z toho dobrý pocit. Po návratu domů jsem přemýšlel, co bych mohl dělat lépe. Když už máte nízkoenergetický domeček, řeknete si, že by bylo dobré ještě vyrábět elektřinu na střeše. Pořídili jsme fotovoltaiku a zároveň i první ojetý elektromobil. To bylo v roce 2018 a tehdy ujel na jedno nabití jen 150 kilometrů. Ale v pěti lidech jsme se do něj vešli, při cestách z Brna do Prahy stačilo patnáct minut na dobití, prostě žádná kovbojka.
V osobní dopravě budou na konci této dekády dominovat prodejům jednoznačně bateriové elektromobily. Možná to bude už v druhé půlce dekády, a to podle toho, o jaké zemi bychom se bavili. Ale to, co nás má posunout k čisté mobilitě, nejsou velká bateriová SUV, ale proměna našich měst; fyzicky oddělené pruhy pro jízdní kola, abychom se na ně vrátili, chodili víc pěšky a používali MHD. Pomůže i samořiditelnost aut, spousta lidí přestane mít potřebu auto vlastnit.
Proti vodíku mluví fyzika, protože je třikrát méně účinný (jako zdroj energie). Když budete mít čistou elektřinu, tak je mnohem snazší ji uložit do akumulátoru než z ní složitě vyrábět zelený vodík z fotovoltaiky pro budoucí použití. Ale věřím, že se dostaneme do bodu, kdy budeme mít přes léto obrovské přebytky energií, a potom bude dávat smysl zelený vodík vyrábět. Ale nejprve bychom ho měli zužitkovat jako sezonní úložiště pro výhřev budov, v těžkém průmyslu, pak myslet na dopravu, nejprve na vlaky a hromadnou dopravu. U osobních aut ujel vodíku vlak.
Já v tom vidím zbožné přání současného establishmentu fosilních paliv. Oni chtějí být ti, co to mají pod kontrolou. Podobně jako jste si nemohla na zahradě vytěžit ropu a vyrobit benzin. Fotovoltaiku na střeše mít můžete. Ale u vodíku je nemyslitelné, že budete investovat miliony korun, abyste měla doma jeho výrobu. Zase by to bylo centralizovaně řízené, musela byste jezdit na plnicí stanice, které by někdo otevřel. Prostě elektromobilita není v zájmu současného establishmentu.
Zásadní je, že klesala cena akumulátorů. První elektromobily byla malá autíčka s menšími bateriemi. V roce 2012 stálo malé autíčko 800 tisíc korun a uvádělo se, že po pěti letech možná baterka odejde. Dnes je obrovský výběr, v nabídce je na českém trhu přes šedesát elektroaut, ale cena je dál velkou bariérou.
Podpořte Reportér sdílením článku
Má svůj web Ekonews věnovaný tématům udržitelnosti, ať už v byznyse nebo v praxi každého z nás.