Manželé Baudišovi: Nechceme jen říct „tady máte peníze a na shledanou“
23. dubna 2021
Nadační fond Abakus
Rodinná filantropie spojená se značkou Avast se vyznačuje nejen vysokými částkami, ale také dlouhodobou a promyšlenou strategií i výběrem témat, která leží stranou pozornosti. O tom, proč nyní zakladatelé firmy a jejich manželky odstartovali Nadační fond Abakus a čím se tato charita zabývá, hovoří Jarmila a Pavel Baudišovi.
Pavel Baudiš: Tehdy jsme s filantropií v podstatě začínali. Přispívali jsme sice na charitu už dříve – ať už šlo o povodně, zemětřesení, či pomoc organizacím typu Člověk v tísni či Paraple. Ale někdy v roce 2006, kdy se firmě začalo extrémně dařit, už šlo o několik milionů ročně a bylo potřeba začít o filantropii uvažovat systematičtěji. V roce 2010 jsme proto založili Nadační fond Avast, jehož řízení se ujaly naše ženy. Aby tomu vtiskly větší řád.
PB: Filantropie byla od úplného počátku součástí Avastu, který jsme založili s Edou Kučerou před více než třiceti lety. Firma postupně rostla za hranice, vstupem na londýnskou burzu se dovršila její globalizace. Management začal nadaci směrovat tak, aby to více odpovídalo potřebám nadnárodní společnosti. My jsme ale chtěli setrvat v zaměření na Českou republiku, s cílem, aby byl fond nezávislý na vývoji firmy. Na základě debat, které probíhaly od začátku roku 2020, jsme pak dospěli k tomu, že nejúčelnější bude, když se tyto aktivity rozdělí.
PB: Nadace Avast se zaměřuje na věci, které firma umí a rozumí jim – svoboda a digitální bezpečnost, děti v online prostředí a podobně. Management si od toho slibuje zásah v mezinárodních teritoriích. Zatímco náš rodinný fond Abakus převzal aktivity, které nesouvisí se zaměřením Avastu a jsou orientované na Českou republiku. Říkali jsme si, že by byla škoda zahodit deset let práce, které tady náš fond odvedl, a důvěry, kterou si vybudoval.
Jarmila Baudišová: Zkraje jsme se tomu obě (JB mluví rovněž o Miladě Kučerové, pozn. red.) věnovaly ve volném čase po práci, hlavně po večerech. Základní princip byl ale od začátku stejný: zaměřit se na témata, která nás oslovila, a přitom ležela stranou mediální pozornosti. Také jsme si hlídali, aby naše pomoc měla dlouhodobý dopad, aby to nebylo jenom „Tady máte peníze a na shledanou“.
JB: Postupně jsme se snažili najít jeden hlavní proud. A po několika letech se jím stala paliativní péče čili pomoc umírajícím. Většina z nás s tím má nějakou osobní zkušenost, většinou neblahou. Viděly jsme navíc, že dárce tohle téma tolik nezajímá, protože není tak vznosné jako třeba charita zaměřená na děti. Nejdřív jsme začali podporovat jednotlivé hospice, ale brzo jsme si uvědomili, že není v našich silách rozhodovat o kvalitě projektů. Oslovili jsme proto odborníky z různých oblastí paliativy a podařilo se nám sestavit tým, se kterým dlouhodobě spolupracujeme.
Podpořte Reportér sdílením článku
Rád jezdí sbírat příběhy tam, kam ostatní novináři nezabloudí.