PET lahve pro nomády i proti zešílení
22. května 2020
Marek Šálek
Z obyčejných PET lahví dokáže vykouzlit svět, ze kterého přechází zrak. Nedávno vytvořila plastovou džungli do výlohy slavného pařížského obchodního domu Printemps. Nyní se zabývá přípravami na cestu do uprchlických táborů v severním Řecku. Jejich obyvatele chce učit stavět příbytky z dřevěných palet a PET lahví naplněných pískem. „Situace je tam strašná, chci pomoct tím, co umím,“ říká sochařka Veronika Richterová.
Mám k tomu prostoru vztah, v roce 1991 jsem tam měla jednu ze svých prvních výstav. Galerie má dlouhou tradici, za totality v ní vystavovali umělci, kteří jinde moc vystavovat nemohli. V té prosklené chodbě je výborné denní světlo a za okny krásná zeleň.
Pořadatelé mívají starost, aby se nic nerozbilo, ale PET je odolný plast a hodně vydrží. Spíš šlo o to, nepoškodit instalaci, která je vždy pracná a obnáší nekonečné vyvazování silonů, aby vše drželo na svém místě. Navíc některé ty stromy a liány jsou téměř třímetrové.
První nápad udělat PET křišťálový lustr přišel v srpnu 2004, když jsem zkusila tvarovat lahev zahřátím. Koncem roku už jsem měla za sebou slušnou řádku experimentů a několik dalších PET-artových plastik.
Zajímavě se scvrkne. Ale řízený proces vyžaduje hodně cviku a zkušenosti, dodnes přicházím na další postupy. Skvělé je, že tohoto materiálu jsou všude tuny. Navíc je úžasně pevný, přitom lehký a téměř nezničitelný.
Jezdila jsem do českobudějovického Sfinxu, velikánské smaltovny se dvěma tisíci zaměstnanci. Tenkrát se tam vyráběly hlavně kastroly do vývařoven, hodně na export do Sovětského svazu. Začala jsem dělat plastiky z ohýbaného plechu, někdy jsem používala i polotovary nebo zmetky z výroby.
Podpořte Reportér sdílením článku
Rád jezdí sbírat příběhy tam, kam ostatní novináři nezabloudí.