Čím drásavější role hraju, tím je mi líp, říká herečka Denisa Barešová
20. dubna 2021
Herbert Slavík
Rejstřík rolí Denisy Barešové není příliš optimistické čtení. Hrála mladou dívku v sudetském pohraničí v době odsunu, přítelkyni Jana Palacha, sestru chlapce vyměněného v porodnici. A k tomu pár vražedkyň a obětí. Nezahrála by si třeba ráda nějakou tu princeznu? „Já bych byla šťastná za děvečku,“ říká pětadvacetiletá herečka.
Z mé strany ne. Všechny ty role nějak přišly ke mně. Když jste začínající herečka, nemůžete si u nás příliš vybírat. Čímž si rozhodně nechci stěžovat. Všechny mé role mě toho hodně naučily a jsem hrdá, že jsem je mohla hrát. I když máte pravdu, že ani Krajina ve stínu, která zpracovává téma odsunu, ani film Jan Palach, kde jsem hrála jeho přítelkyni Helenku, nejsou zrovna oddychové kousky.
Vím, že to tak někteří lidé mají. Ale zrovna Kukačky mají sice opravdu těžké téma a i má postava musí zpracovávat docela nepříjemné situace, přesto je to spíš odlehčená role. Ten příběh je vyprávěný s lehkostí, a i když je téma těžké jako blázen, je to vlastně takzvaný „feel-good“ seriál. A Marcela, kterou hraju, je docela oblíbená postava. Když si vezmu role, které jsem měla, tedy ve filmech Jan Palach, Krajina ve stínu, ale i epizodní role, kde jsem obvykle byla vražedkyně nebo oběť, je Marcela opravdu změna.
Já se za ni stále považuju a možná se tak budu cítit celý život. Vnímám to tak, že nejde o to, v kolika filmech jste hrála. Jde o ten pocit, že se máte stále čemu učit. A ten já mám pořád.
Když jsem byla na DAMU, docela jsem vážně pochybovala o tom, jestli mám vůbec komediální talent. Obzvlášť v divadle mi to prostě nějak nešlo, nepřipadala jsem si vtipná. Přitom si myslím, že smysl pro humor mám. Ale určitě to není tak, že bych se komediím vyhýbala. Potřebuji jen roli cítit na sto procent, a pak je jedno, jestli je postava vážná, tragická, nebo sitcomová. Když mě inspiruje prostředí kolem mě, lidi, se kterými mám dělat, když cítím, že na to mám, tak to budu hrozně ráda dělat a nezáleží na tom, jestli je to tragické, nebo veselé.
Vlastně… čím drásavější roli hraju, tím líp mi je. A to hlavně u divadla. Asi je to tím, že můžete vypustit všechny ty spodní proudy, které v sobě máte a které prostě vypustit potřebujete. Hromadí se ve mně hodně energie, kterou ani sama často nezaznamenám, a s rolí jde na jevišti ven. Ta energie je vytvořená emocemi, zážitky, nejistotami, objevy, prostě mým životem. To si pak po uvolnění pnutí klidně i řeknu „Wow, toho tam tedy dneska bylo!“. A jsem spokojená, že to šlo ven. Je to jako vynést odpadkový koš, umýt ho a vložit nový pytel. Zní to zvláštně, ale přijde mi to jako ideální příměr. Pro mě je to forma terapie. I z tohoto pohledu je tahle doba, kdy se nehraje, těžká, přijdu si jak přeplněný kontejner energií, který nutně potřebuje příjezd popelářů. Ale jsou i takové herečky, které chtějí být jen hezké a hrát ideálně jen hezké postavy. Mně vždycky jde primárně o to, aby to bylo uvěřitelné.
Jako dítě byla členkou Dismanova rozhlasového dětského souboru, později vystudovala DAMU. Hrála ve filmu Roberta Sedláčka Jan Palach či v Krajině ve stínu Bohdana Slámy. Na začátku dubna dovysílala Česká televize seriál Kukačky, kde hrála sestru jednoho z vyměněných chlapců. Je stálou členkou souboru Švandova divadla, kde hrála například Luisu v inscenaci Úklady a láska, Janu Werichovou a Kačenku Holanovou v inscenaci Hadry, kosti, kůže.
Podpořte Reportér sdílením článku
Krom jiného se věnuje tématům spjatým se vzděláváním.