Nemůžete čekat, že každý bude řešit módu
28. srpna 2023
archiv Lukáše Macháčka
Jako malý snil, že bude malířem. Dnes je Lukáš Macháček jedním z nejvýraznějších českých módních návrhářů. Na módním průmyslu mu vadilo, jak moc chrlí nové kolekce, proto se rozhodl, že on představí každý rok jen jednu. Nehaní polyester, o udržitelnosti tvrdí, že nic není černobílé a tolik oblíbená výroba džín dokáže životnímu prostředí taky zavařit. Jen se o tom tak nemluví.
Obě vnímám dost podobně. Za Sexem ve městě i za Emily in Paris stojí producent Darren Star a mám za to, že také stylistka je pro oba seriály stejná. Výběr oblečení je dělaný spíš nadčasově, nebyly a nejsou tam ty nejaktuálnější trendy. Pro Sex ve městě bylo typické, že hodně používali netradiční kombinace, které jsou však dneska už běžné. Třeba Carrieina legendární tylová sukně spolu s upnutým tričkem. To jste na konci devadesátek na ulici nepotkali, teď se běžně nosí i na svatby.
Z hereček jsou u nás jako módní ikony vyprofilované Anna Geislerová a Jitka Schneiderová. Ale jestli hledáte inspiraci, tu najdete u mladé generace na sociálních sítích. Módní trendy udávají influenceři, jako je NobodyListen, Annet X či Eliška Matějková. Ti ovšem nedokážou zasáhnout masy, producenti podobných seriálů potřebují tvář, která je známá jak z televize, tak to umí na sociálních sítích. Typově Patricie Pagáčová. Otázkou ale je, jestli by takový seriál byl u nás úspěšný.
Bojoval jsem o to, aby tady vznikla reality show ve stylu Next in Fashion, módní návrháři jsou spolu zavření v hale a postupují na základě splnění výzev. Mluvil jsem o tom s několika lidmi z komerčních televizí a odpověď byla stejná — český divák na show o módě není připravený.
Vysoká móda je tu pořád běžným lidem nesrozumitelná. Nevidí rozdíl v šatech ze Zary a od návrháře. Nerozumí vysoké ceně, nechápou, co je za těmi šaty za práci, že jde o druh umění.
U mladé generace určitě. Pozorujte na ulici kluky středoškoláky. Je na nich vidět, že jim není jedno, co mají na sobě, móda je zajímá a ty věci umí nosit, nebojí se zkoušet něco nového. Znovu zmíním sociální sítě, tahle generace je na nich odmala a celou tu dobu nasává světové trendy. Teď je v kurzu rapová scéna. Dřív se rapeři oblékali jako skejťáci, oblečení se neřešilo. Teď rapeři nosí Dior a Pradu, nejdražší značky. Naštěstí v běžných obchodech je spousta oblečení, které kopíruje aktuální trendy, a pro děcka není těžké vytvořit cool look.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.