Na spáleništi hledáme důkazy, ale Poirot nejsem
11. května 2022
Se speciálním vyšetřovacím týmem vyráží na místa požárů i k soudům. „Vstupujeme do případů s vysokou škodou nebo vyššími počty zraněných či mrtvých,” říká Ondřej Sanža Šafránek, šéf skupiny hasičských expertů, kteří odhalují příčiny vzniku požárů.
Voda je při běžném zásahu nedokáže ochladit ani uhasit, protože jejich akumulátory mají opravdu hodně energie. Nejen u nás, ale v celé Evropě se zkoumají nové způsoby, aby se elektromobil po havárii nebo kvůli závadě akumulátoru nemusel celý ponořit do kontejneru s vodou.
I několik dní. Je to ale neefektivní způsob hašení, i proto, že voda je pak kontaminovaná. Jsme proto ve spojení s automobilkami, kterým navrhujeme konstrukční úpravy akumulátorů, které mají pevný obal, a při problémech je proto složité se do nich dostat. Hledáme cesty, aby cena hasičských zásahů nebyla obrovská, protože je platí stát.
Aby se třeba hasivo dávalo při výrobě přímo do akumulátoru elektromobilů. Ve spolupráci s naším oddělením vědy a výzkumu také testujeme nová hasiva, proto akumulátory z těchto vozidel různými způsoby zapalujeme. Na průnik obalem využíváme zařízení typu cobra, které umí proříznout i beton.
Ano, je to technika řezání pomocí vodního paprsku, v tomto případě se ale jedná o speciálně upravenou cobru. Zároveň řešíme, aby při řezání mohla rovnou hasit. Elektromobily jsou nová technologie a až následně se učíme řešit nově přicházející problémy.
Podobně jako má policie své kriminalistické ústavy, tak hasiči mají Technický ústav požární ochrany. Já tam vedu oddělení požárně-technických expertiz, které má šest členů. Pak je tu oddělení, které zajišťuje certifikaci hasičské techniky včetně zkoušení vozidel v extrémních situacích na letišti. A do třetice je tu oddělení vědy a výzkumu v oblasti požární ochrany.
Podpořte Reportér sdílením článku
Začínal v deníku MF DNES.