Lidé teď častěji nakupují z druhé ruky. Jsme produkt pro recesi
11. dubna 2023
archiv
Charitativní obchod s oblečením Moment má pobočky v Praze a Ostravě a plánuje postupnou expanzi do dalších regionů. Co jim ze své skříně přinesete nebo pošlete, prodají dál. „Důležité je, aby lidé pochopili, že je dobré si pravidelně třídit šatník. Pak totiž oblečení stihnou darovat a vrátit do oběhu, dokud má ještě hodnotu,“ říká šéfka Momentu Markéta Soukupová. V metropoli je v jejich obchodech zájem o retro oblečení, v Ostravě zase o dětské a sportovní.
Chtěli bychom růst a věřím, že komunita lidí, kteří nakupují oblečení z druhé roky a chtějí nás podpořit, se pořád zvětšuje. Aktuálně proto chystáme dvě nové prodejny v Praze a také jednu ve Foru Nová Karolina v Ostravě. Původně jsme měli v plánu něco jako „cirkulární supermarket“, protože nám nabízeli velkou jednotku o 380 m2, teď to ale vypadá, že budeme mít menší, zhruba o 250 m2. Tu původní dostala Zara, což je bohužel obvyklý scénář. Jak přijde na peníze, udržitelný marketing center jde stranou.
I další mají o náš koncept zájem, ale je tam riziko častého stěhování. Byli jsme rok a půl v ostravském Avion Shopping Parku, ale pak nás přestěhovali v rámci nákupního centra do jiného prostoru. V podstatě jsme tak museli začít znovu, lidé si k nám zase hledali cestu. Přesto je to dobrá nabídka, nikdy bychom si jako neziskovka nemohli dovolit komerční nájem. Centrum nám umožnilo získat zdarma luxusně vybavenou prodejnu po Pietro Filipi, která se ocitla v potížích, když její tehdejší vlastník zkrachoval. Teď máme smlouvu, platíme i nějaké obratové nájemné, ale pořád to není tržní cena.
V Praze se nám třeba ozvali zástupci Centra Černý most, jednáme i s Westfield Chodov. Ale musím říci, že po tom úplně nebažím. Pro nás je to složité i logisticky. Nejsme velký řetězec, závoz na prodejnu není jednoduchý, protože zboží není v krabicích, ale v pytlích, jsme prostě specifičtí. Pod střechou obchodního domu musíme splňovat požadavky jako všichni ostatní, a to nás limituje. Teď v dubnu otevíráme novou pobočku u metra I. P. Pavlova v Praze, a pak bychom chtěli otevřít ještě jednu pražskou prodejnu, která by ideálně byla „do ulice“ a sloužila jako naše vlajková loď.
Narodila se v Kraslicích. Po ukončení Prvního českého gymnázia v Karlových Varech vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor mezinárodní obchod. Při studiu začala pracovat v Raiffeisenbank. Krátce po narození první dcery založila vlastní projekt Druharuka.shop. Byl to e-shop, kde se prodávalo oblečení z českých skříní s cílem smysluplně vracet do oběhu to, co leží doma zbytečně. Byznys model, který pro své ideály a neznalost problematiky neměl šanci na přežití, ale přivedl Markétu k charitativním prodejnám Moment a její e-shop se v červnu 2018 stal jeho součástí. Na konci roku 2018 přijala nabídku na pozici ředitelky Momentu.
Náš zakladatel Richard Gazda je filantrop a podnikatel a rozhodl se myšlenku ještě víc podpořit. Po deseti letech jsme dospěli do stavu, kdy věci fungují, takže bychom chtěli růst. Když chceme otevřít odchod, stojí to sto tisíc až půl milionu korun. Richard Gazda nám pomůže tím, že nyní založí nadaci, do které vloží část svého majetku. Z nadace budeme financovat rozvoj naší obchodní sítě a tím pádem budeme moct podporovat víc neziskových organizací. Rádi bychom zvětšili naši obchodní síť tak, aby byly prodejny ideálně po celé republice. Nejdřív se ale musíme naučit logistiku, která je velmi náročná. Zajímavé je, že nejčastěji se nám ozývají lidé z jižních Čech, kteří by u nich chtěli Moment mít také. Někteří dokonce projevují zájem o franšízu, ale to neplánujeme.
Projekt a stejnojmenný web Darujioblečení.cz se dobře rozjíždí. Lidé nám mohou oblečení posílat přes Zásilkovnu zdarma, náklady na dopravu platíme my. Jsem překvapená, jak dobře to funguje. Kvalita darů je hodně dobrá, když to třeba srovnáme s firemními sbírkami, které také děláme.
Podpořte Reportér sdílením článku
Stálá členka redakce Ekonews