Špionáž, stížnosti, zděšení. V pražském metru D jde o miliardy
6. srpna 2023
Reportér 08/2023 · Číslo 108Špionáž, stížnosti, zděšení. V pražském metru D jde o miliardy
6. srpna 2023
Reportér 08/2023 · Číslo 108Špionáž, stížnosti, zděšení. V pražském metru D jde o miliardy
Podezření, že konkurence provádí průmyslovou špionáž. Pražský dopravní podnik protestuje proti rozhodnutí antimonopolního úřadu a používá ostré termíny jako „zděšení“. Jedna společnost ze skupiny stavebních firem si stěžuje na veřejnou soutěž, zatímco jiná společnost z téže skupiny se jí účastní. Takové dění obklopuje zakázku za více než 25 miliard na stavbu druhé části trasy pražského metra D. Začalo hrozit, že se projekt zásadně zpozdí a prodraží.
Jde o největší stavební zakázku v historii Česka – a logicky velká je i zákulisní bitva o její získání.
Příprava soutěže na stavbu nové trasy pražského metra D, konkrétně na druhou a největší část z této zakázky trvala několik let. Virtuální obálky s nabídkami a cenami na stavbu tří nových stanic a tří tunelových úseků se otevřely už loni začátkem prosince. Přesto stále není jasné, kdo obří stavební zakázku v původně odhadované hodnotě téměř 25 miliard korun získá. Koncem července dokonce nebylo vyloučené, že by se dlouho chystaný tendr mohl celý opakovat. Stavba metra D by se v takovém případě zdržela minimálně o další rok a pravděpodobně ještě dál prodražila.
O dalším osudu obří zakázky měl rozhodnout předseda antimonopolního úřadu. K němu se přetahovaná o kontrakt posunula koncem července, poté co jeho podřízení po půlročním zkoumání došli k názoru, že jedna z podmínek pro účast v tendru týkající se miniaturní části zakázky mohla být diskriminační – a v prvním kole rozhodli o zrušení celé soutěže. Zadavatel zakázky, pražský dopravní podnik, se vůči tomu v nezvykle tvrdě formulovaném odvolání ohradil. Za nestandardní označil řízení před antimonopolním úřadem i jeho rozhodnutí. Konečný verdikt, pokud kauza nakonec neskončí až u soudu, měl vynést Petr Mlsna coby šéf antimonopolního úřadu. Rozhodnutí svých podřízených mohl potvrdit a tendr zrušit: v takovém případě by se vrátil úplně na začátek. Anebo mohl odmítnout názor svých podřízených. V takovém případě by se soutěž pravděpodobně dokončila a zakázka by měla zřejmě brzy vítěze.
V sázce je toho opravdu hodně. Pro zúčastněné stavební firmy představuje zakázka na stavbu zatím nejdražšího úseku plánovaného metra D v jižní části hlavního města, označovaná projektanty jako etapa Olbrachtova – Nové Dvory, prestižní a lukrativní kontrakt. Vítězným firmám zajistí práci na šest let dopředu, a to v době, kdy veřejné rozpočty budou spíš šetřit. Pro pražské politiky by bylo zahájení a dokončení aspoň části linky D vítaným důkazem, že se veřejná doprava v Praze rozvíjí a v metropoli se něco zásadního v dohledné době i postaví. Hraje se také o čas. Zpochybněná obří zakázka Olbrachtova – Nové Dvory se třemi novými stanicemi a propojovacími tunely musí být hotová do pěti až šesti let, aby se včas propojila s již rozestavěným prvním, severnějším úsekem Pankrác D – Olbrachtova se dvěma stanicemi.
Projekt je postavený na tom, že by obě části do sebe měly zapadnout jako kostičky lega. V roce 2029 by díky tomu bylo možné otevřít prvních pět stanic zbrusu nové trasy D jako nejkratší provozuschopnou část. Aby se to stihlo, je podle lidí pohybujících se okolo stavby metra potřeba, aby se o vítězi v současnosti zpochybněné zakázky na druhý úsek rozhodlo ještě letos. V opačném případě prý dojde k citelnému zpoždění a dopravní podnik čekají nemalé výdaje za udržování stavby prvního úseku, kde se podle plánů už přes rok buduje.
Podpořte Reportér sdílením článku
Do Reportéra přišel, protože si myslí, že práce musí mít smysl a člověka bavit.