Špionáž, stížnosti, zděšení. V pražském metru D jde o miliardy

Post Image

Špionáž, stížnosti, zděšení. V pražském metru D jde o miliardy

Play icon
27 minut

foto ČTK/Profimedia.cz

Podezření, že konkurence provádí průmyslovou špionáž. Pražský dopravní podnik protestuje proti rozhodnutí antimonopolního úřadu a používá ostré termíny jako „zděšení“. Jedna společnost ze skupiny stavebních firem si stěžuje na veřejnou soutěž, zatímco jiná společnost z téže skupiny se jí účastní. Takové dění obklopuje zakázku za více než 25 miliard na stavbu druhé části trasy pražského metra D. Začalo hrozit, že se projekt zásadně zpozdí a prodraží.

Jde o největší stavební zakázku v historii Česka – a logicky velká je i zákulisní bitva o její získání.

Příprava soutěže na stavbu nové trasy pražského metra D, konkrétně na druhou a největší část z této zakázky trvala několik let. Virtuální obálky s nabídkami a cenami na stavbu tří nových stanic a tří tunelových úseků se otevřely už loni začátkem prosince. Přesto stále není jasné, kdo obří stavební zakázku v původně odhadované hodnotě téměř 25 miliard korun získá. Koncem července dokonce nebylo vyloučené, že by se dlouho chystaný tendr mohl celý opakovat. Stavba metra D by se v takovém případě zdržela minimálně o další rok a pravděpodobně ještě dál prodražila.

O dalším osudu obří zakázky měl rozhodnout předseda antimonopolního úřadu. K němu se přetahovaná o kontrakt posunula koncem července, poté co jeho podřízení po půlročním zkoumání došli k názoru, že jedna z podmínek pro účast v tendru týkající se miniaturní části zakázky mohla být diskriminační – a v prvním kole rozhodli o zrušení celé soutěže. Zadavatel zakázky, pražský dopravní podnik, se vůči tomu v nezvykle tvrdě formulovaném odvolání ohradil. Za nestandardní označil řízení před antimonopolním úřadem i jeho rozhodnutí. Konečný verdikt, pokud kauza nakonec neskončí až u soudu, měl vynést Petr Mlsna coby šéf antimonopolního úřadu. Rozhodnutí svých podřízených mohl potvrdit a tendr zrušit: v takovém případě by se vrátil úplně na začátek. Anebo mohl odmítnout názor svých podřízených. V takovém případě by se soutěž pravděpodobně dokončila a zakázka by měla zřejmě brzy vítěze.

V sázce je toho opravdu hodně. Pro zúčastněné stavební firmy představuje zakázka na stavbu zatím nejdražšího úseku plánovaného metra D v jižní části hlavního města, označovaná projektanty jako etapa Olbrachtova – Nové Dvory, prestižní a lukrativní kontrakt. Vítězným firmám zajistí práci na šest let dopředu, a to v době, kdy veřejné rozpočty budou spíš šetřit. Pro pražské politiky by bylo zahájení a dokončení aspoň části linky D vítaným důkazem, že se veřejná doprava v Praze rozvíjí a v metropoli se něco zásadního v dohledné době i postaví. Hraje se také o čas. Zpochybněná obří zakázka Olbrachtova – Nové Dvory se třemi novými stanicemi a propojovacími tunely musí být hotová do pěti až šesti let, aby se včas propojila s již rozestavěným prvním, severnějším úsekem Pankrác D – Olbrachtova se dvěma stanicemi.

Projekt je postavený na tom, že by obě části do sebe měly zapadnout jako kostičky lega. V roce 2029 by díky tomu bylo možné otevřít prvních pět stanic zbrusu nové trasy D jako nejkratší provozuschopnou část. Aby se to stihlo, je podle lidí pohybujících se okolo stavby metra potřeba, aby se o vítězi v současnosti zpochybněné zakázky na druhý úsek rozhodlo ještě letos. V opačném případě prý dojde k citelnému zpoždění a dopravní podnik čekají nemalé výdaje za udržování stavby prvního úseku, kde se podle plánů už přes rok buduje.

Pro zobrazení infografiky v textu rozklikněte.

Utajovaná cena

Podpořte Reportér sdílením článku