Nejslavnější socha koně v Česku: Myslbek živého modela Arda uklidňoval cukrem
21. srpna 2023
21. srpna 2023
archiv
Vytvořil nejslavnější českou sochu – pomník svatého Václava na Václavském náměstí. Pracoval na něm přes třicet let, do ateliéru si nechal vodit živého hřebce, aby mohl studovat práci svalů, a okolním světcům dal tváře konkrétních lidí. Josef Václav Myslbek, fenomenální sochař, byl puntičkář, ale taky měl smysl pro humor. A složitý osobní život. V Obecním domě je teď k vidění výstava, kterou vymyslela umělcova pravnučka Milada Myslbeková.
Víte, Myslbek je zakladatelem moderního českého sochařství a autorem našeho národního pomníku na Václavském náměstí – a přesto je, zdá se mi, trochu opomíjený. Vloni uplynulo sto let od jeho úmrtí a já si říkala, že by si prostě nějakou tu výstavu zasloužil. Připravovali jsme ji osm měsíců, velmi vydatně mi pomáhala má kamarádka Iveta Musilová.
To ano! Převáželo ji osm chlapů ze stěhovací firmy Stahl a musím říct, že měli co dělat. Původně jsme do Obecního domu chtěli dostat ještě bronzovou variantu sochy Lumír a píseň, která je taky na radnici, ale je tam přidělaná napevno a my se báli, abychom ji při manipulaci nepoškodili. Takže jsme zůstali jen u Oddanosti.
Celkem třináct soch včetně velmi zajímavé busty samotného Myslbeka. V roce 1901 si ji u něj objednal jeho přítel, architekt a mecenáš Josef Hlávka. Jinak by Myslbek autoportrét nedělal, on byl dost skromný a neviděl důvod, proč by měl sám sebe zvěčňovat. Na Hlávkovo přání ale bustu vytvořil a na podstavec zvěčnil svou maminku a blízké přátele: manžele Hlávkovy, básníky Julia Zeyera a Jaroslava Vrchlického, rodinného lékaře profesora Thomayera a právníka doktora Stupeckého.
Ano, v archivu Národní galerie, kde je o Myslbekovi mnoho materiálu z archivu naší rodiny. Můj dědeček Jiří, Myslbekův syn, si totiž přál, aby všechno bylo přístupné veřejnosti, proto materiály kdysi věnoval právě Národní galerii. Mimochodem, tenhle děda Jiří pro mě, když jsem byla malá, sepsal vzpomínky na svého tatínka. Je to 87 stránek plných intimních rodinných momentů i vtipných historek. I z těch jsem při přípravě výstavy čerpala. V archivu Národní galerie jsem hledala hlavně fotky.
To ani ne. Spíš na takové, o nichž jsem věděla, že existují, ale nikdy jsem je neviděla. Například snímky z doby, kdy vznikal Myslbekův Krucifix (který je umístěný na hrobce rodiny Ringhofferovy v Kamenici – pozn. aut.). Myslbek byl velmi důsledný a v rámci přípravy chodil do patologického ústavu studovat anatomii mrtvého mužského těla. Dokonce tělo se svolením šéfa ústavu nechal zavěsit tak, jako by bylo na kříži.
Podpořte Reportér sdílením článku
Je přesvědčená, že novinařina je nejvíc nejlepší zaměstnání na světě.