Začneme hned, získáme náskok do budoucna
16. října 2022
Reportér 10/2022 · Číslo 98První firmy u nás začínají psát takzvané nefinanční reporty, které ukazují, jak si vedou v oblasti udržitelnosti. Brzy půjde o klíčovou věc, která rozhodne mimo jiné o přístupu firem k financování – a to nejen v Evropské unii, ale i jinde ve světě. Například firma, která je na tom špatně s emisemi skleníkových plynů, bude mít problém. Pro byznys je však reportování i příležitost zjistit o svém podnikání více a zmapovat možnosti dalšího rozvoje.
Známý tuzemský výrobce 3D tiskáren Prusa Research právě pracuje na svém historicky prvním nefinančním reportu – takovém, který mu pomůže zjistit, jak si vede z hlediska kritérií udržitelnosti. Firma report sestavuje, i když to zatím podle platných právních předpisů dělat nemusí. Přestože ji tato povinnost čeká až za pár let, chce být připravena. Report dělá dopředu také proto, aby byla transparentnější vůči zaměstnancům či obchodním partnerům. „Pomůže nám to se sebereflexí,“ říká manažer udržitelnosti Prusa Research Vladimír Víšek.
To, jak si firmy z hlediska udržitelnosti opravdu stojí a jak se jim daří, budou muset některé z nich už brzy povinně zveřejňovat v podobě takzvaných „nefinančních dat“: jimi jsou například uhlíková stopa, spotřeba energie či vody nebo třeba férové mzdy. To ukáže, jaký je jejich reálný dopad na životní prostředí a obecně společnost.
První report Prusa Research bude podle Vladimíra Víška spíše představovací, protože firma ještě nemá historii dat ani stanovené cíle v oblasti udržitelnosti. Nemůže tedy porovnávat, jakého pokroku případně dosáhla. „První report nám ukáže, kde jsme silnější a kde slabší. Na základě toho si chceme stanovit cíle: čeho chceme v udržitelnosti dosáhnout, jakým tématům se věnovat, a pak se k tomu na roční bázi, v dalších reportech, vracet,“ popisuje Víšek. A dodává, že firma si nyní nechává spočítat uhlíkovou stopu a také environmentální dopad některých vybraných výrobků.
První report udržitelnosti letos vydal například Albert. I tento obchodní řetězec tak chtěl učinit s předstihem v době, kdy to ještě podle legislativy dělat nemusí. Firma si chtěla zmapovat dosavadní výsledky i závazky do budoucna – a také stanovit cíle. Do roku 2025 chce například snížit objem neprodaných potravin o 55 procent oproti stavu v roce 2016 a také snížit uhlíkové emise z vlastního provozu o 50 procent oproti roku 2018.
Aby bylo možné report sestavit, musí společnost znát data schovaná za zkratkou ESG, která mapují oblast environmentální, sociální a řízení firmy. Tyto informace ukazují, jak činnost firmy ovlivňuje životní prostředí (E jako „environment“), zaměstnance (S jako „social“) a zda je způsob řízení firmy transparentní (G jako „governance“).
Podpořte Reportér sdílením článku
Spoluzakladatelka serveru Ekonews, pro který také píše.