Pasta Oner: Díky za příkoří, bez nichž bych se zbláznil štěstím
12. listopadu 2017
Reportér 11/2017 · Číslo 3912. listopadu 2017
Reportér 11/2017 · Číslo 39Seděli jsme s fotografem Tomášem Třeštíkem ve vinárně a on se zeptal, proč někdy neudělám rozhovor s výtvarníkem Pastou Onerem. Chvíli jsem mlčel: „Je on tak strašně dobrej, nebo spíš módní?“ A Tomáš řekl: „To nechám na tobě, nechci chválit kamaráda. Každopádně je to kluk z ulice, grafiťák, kterej se vypracoval do stadia, kdy v ateliéru zaměstnává tým lidí a jezdí v krásným land roveru – není to velkej příběh?“ Uznal jsem, že je.
Grafickým designem, což jsem taky dlouho dělal – jako umělec jsem se profesionalizoval až někdy před šesti lety.
To ne. Jako zaměstnanec jsem do kanceláře chodíval všehovšudy rok a půl hned po škole a velmi rychle jsem pochopil, že to nedám. Nevěděl jsem, kdo je tam vlastně s kým, kdo proti komu, a tohle já neumím; nechci umět. Takže jsem dělal doma různé zakázky, a když se zpětně podívám do daňových přiznání těsně po roce 2000, moc nechápu, jak jsem přežil.
Asi jo, ale neměl jsem pocit, že mi něco chybí. Prostě jsem žil v miniaturním bytě, jedl špagety s kečupem a bylo celkem dobře.
Ne. Já se chtěl vyjadřovat výtvarně nejpozději od té chvíle, kdy jsem namaloval první graffiti, čili od nějakých třinácti let. Když to otec pochopil, koupil mi k Vánocům takový ten artbook, kde máš v kostce popsané dějiny umění. Dostal jsem se na grafickou průmyslovku v Hellichově ulici v Praze. A o nějakých deset dalších let později mi došlo, že už na graffiti nemám čas, protože se chci naplno věnovat tvorbě, která se dá ukázat i v galeriích.
Už nevím – zato si vybavuju jednu svou obsesi. Pořád jsem překresloval loga ze západního zboží, třeba z limonád, a dělal jsem si z těch kreseb samolepky.
Podpořte Reportér sdílením článku
Autor velkých rozhovorů a reportáží s velmi dobrodružnou povahou.