Úspěšné bloudění uprchlíků filmovými festivaly
20. července 2017
Gallivant Film
Přímou zkušenost s velkou migrační vlnou, která vypukla před dvěma lety, Češi zatím nemají. Zájemci mohou vzít zavděk filmovými dokumenty: jihlavský festival vloni vyhrál film Strašidla obcházejí Evropou, na tom karlovarském se probojoval do soutěžní sekce snímek Další čerstvá zpráva, jehož autorem je Orban Wallace.
Dokument Orbana Wallace nesleduje pouze migranty, kameru obrací také na novináře, kteří je doprovázejí. Pětičlenný štáb putoval před dvěma lety po boku uprchlíků z řeckého ostrova Lesbos přes Makedonii a Srbsko k maďarské hranici, po jejím uzavření pak přes Chorvatsko do Rakouska. Natáčelo se na dvě kamery a výsledek působí velmi dynamicky, mimo jiné díky pečlivé práci se střihem a hudbou. Zároveň však zůstává zcela bezprostřední.
Dominik Hejbal
Žiju v Londýně a to je multikulturní město, plné lidí ze všech koutů světa. Tady si nevšimnete, že zrovna probíhá nějaká migrační krize. S Anglií jako takovou je to ovšem jiné. Zavedla velmi striktní pravidla pro to, koho pustí přes hranice, v Calais vznikl dnes už legendární tábor zvaný Džungle.
Měl jsem dojem, že Evropa nedělá v řešení uprchlické krize dost. Nedůvěřoval jsem obrazu, jaký o uprchlících nabízela média, totiž tomu, že se na nás řítí bezejmenné davy nebezpečných lidí. Chtěl jsem to všechno vidět na vlastní oči. Na maďarské hranici nás navíc zaujal příběh mediálního zpravodajství – toho, jak uprchlickou krizi zpracovávají novináři. A rozhodli jsme se soustředit právě na to.
Úhlů pohledu byla celá řada, dostatečně rozdílných. Samozřejmě ale záleží na politické agendě daného média. Někteří reportéři byli vůči uprchlíkům zaujatí a soustředili se na negativní momenty – rvačky, výtržnosti, chaos… Lidé poklidně nastupující na vlak si jejich zájem nevysloužili. Jiní reportéři se zajímali o konkrétní lidské osudy.
Ne. Potvrdilo se mi, co jsem si myslel už dříve. A sice, že uprchlíci jsou lidé jako my, byť v zoufalé situaci.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudoval žurnalistiku na FSV UK v Praze. V letech 2012-13 působil v rámci programu Talent HN jako stážista kulturní redakce Hospodářských novin a iHNed.cz. Dlouhodobě se věnuje filmové a videoherní publicistice v časopisech SCORE a Cinema.