V sídle Zentropy: S instinktem zabijáka
1. prosince 2015
Dánský producent Peter Aalbæk Jensen. Foto: archív studia Zentropa.
Firem, jako je dánská filmová společnost Zentropa, není mnoho. V bývalém vojenském areálu na okraji Kodaně se zrodily filmy Antikrist či Nymfomanka, vzniklo tady rovněž hnutí Dogma 95, které odmítá postprodukční finesy. V hlavní budově je pověšený model ženského rozkroku, návštěvníka zarazí i přání k Vánocům, na němž se jeden ze zdejších šéfů odhalil pro dánské noviny a jeho zvětšenina teď visí u recepce. Zentropu v roce 1992 zakládali režisér Lars Von Trier a producent Peter Aalbæk Jensen − a právě s ním jsme mluvili o minulosti i současnosti legendárního Filmbyenu, jak se jmenuje zdejší filmové městečko.
Při googlování vašeho jména okamžitě naskakuje slovo „nahý“. Jak se to přihodilo?
V Zentropě jsme si nahotu užívali odjakživa. Já s Larsem se v bazénu, který tu máme, koupeme bez plavek každý den. Patří to k naší kultuře. Zároveň musím přiznat, že mě baví sledovat reakce okolí. Například novináři se naší nahoty nemohou nabažit. A jestli poskočíme z dvacáté stránky na titul jenom díky tomu, že ukážu pinďoura, nemám s tím problém.
Co dalšího podle vás charakterizuje Zentropu?
Jsme vlastně taková sekta. Není náhoda, že sídlíme za městem a ne někde poblíž centra, kde vysedávají v nóbl kavárnách všichni ti měšťáci a dělají si navzájem dobře opakováním libových frází. Nás najdete na betonovém předměstí v bývalém armádním areálu. I díky tomu zůstáváme v neustálé opozici proti všem a proti všemu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudoval žurnalistiku na FSV UK v Praze. V letech 2012-13 působil v rámci programu Talent HN jako stážista kulturní redakce Hospodářských novin a iHNed.cz. Dlouhodobě se věnuje filmové a videoherní publicistice v časopisech SCORE a Cinema.