Story českého rapu
12. prosince 2021
Reportér 12/2021 · Číslo 88Do série RapStory jsem se pustil asi před třemi lety – připadalo mi, že by bylo fajn udělat dokument ke třiceti letům českého rapu.
Tenhle žánr se k nám dostal s pádem železné opony, tehdy to bouchlo, pomalu startoval dnešní rapový boom. Už tenkrát bylo zřejmé, co se stane – rap ovládne část domácí hudební scény.
Dávno triumfuje mezi mladými, na sociálních sítích, rapové klipy na YouTube mají milionovou sledovanost a na Spotify rapeři dosahují desítek milionů streamů. V televizi se o nich přitom ale moc nemluví; v časopisech taky ne a v rádiích to není o moc lepší…
Ovšem populární hudba je právě tak oblíbená, jak je populární mezi mladými, a tenhle doutnající mezigenerační rozpor mě zajímal. Plus všechno, co se v rapu u nás událo: Jak a čím se to stalo, že se z totálního undergroundu stala vlna, která s sebou bere všechno ostatní?
RapStory je vlastně průlet rapovými dějinami, zastavujeme u hlavních momentů – samotné začátky, Chaozz v zajetí velkého labelu. Potom Repertoár od PSH čili první velká rapová deska, která vznikla zevnitř scény, pak žánrový i hudební převrat v režii Supercrooo… Ukazuje se, že v rapu všechno nové reaguje na to starší. Rap na jednu stranu příliš neřeší vlivy společnosti, ale o to silněji vede kontinuální dialog sám se sebou, což mi na celé scéně přijde jedinečné.
Posouvá ji to neustále dopředu, aniž by zapomněla na vlastní identitu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Autor dokumentárních fimů King Skate (o počátcích skateboardingu v Československu) a Meky (o Miro Žbirkovi).