Klára Melíšková: Abych hrála dobře, musím být v klidu
4. června 2023
Reportér 06/2023 · Číslo 106Klára Melíšková: Abych hrála dobře, musím být v klidu
4. června 2023
Reportér 06/2023 · Číslo 106Klára Melíšková: Abych hrála dobře, musím být v klidu
V březnu získala Českého lva za hlavní roli v sérii Podezření, kde ztvárnila zdravotní sestru podezřelou z usmrcení několika pacientů. O pár týdnů později zářila v roli matky řidiče Standy Pekárka ve velice sledovaném seriálu Volha. A teď začíná natáčet další film. Letošní jaro je určitě jarem Kláry Melíškové. V rozhovoru mluví také o lásce k Dejvickému divadlu, předpokladech rozumného rozvodu i o tom, že nevyhledává líbání na veřejnosti.
Točím s česko-rakouskou režisérkou Terezou Kotyk film Dům v lukách. Má výborný scénář s ženskou tematikou, zabývá se vztahem matky, dcery a babičky. Prolíná se v něm několik časových rovin: rok 1945, šedesátá léta, devadesátá léta a rok 2021. Hlavní hrdince vrátí dům v šumavském pohraničí a film je o tom, co všechno otevírá návrat do míst, kde prožila dětství.
Natáčí se mimo jiné v Jaroslavicích na jižní Moravě, ve Zbraslavi u Brna a ve Vídni. Minulý týden jsme zrovna měli v Brně herecké, kostýmové a make-upové zkoušky. Zároveň jsem se tam setkala s rakouskou herečkou Jeanne Werner, která bude hrát mou dceru. Bylo to krásné setkání, mohly jsme se na sebe napojit a nechat ten příběh v nás rozehrát. To pak bývá v tom filmu velmi znát.
To by byla škoda, zvlášť když máte takhle dobrý scénář, kde ten text je jen špičkou ledovce. Všechno ostatní – ty vztahy, prožitky, emoce – jsou pod ním a vy to musíte všechno objevit.
Nejprve jsme o té postavě mluvily s režisérkou. Probraly jsme každou mou scénu a bavily se o tom, jaký příběh chce ona tím filmem vyprávět. Já si pak do té postavy promítám také svoje příběhy a zážitky, nějak si ji v sobě rozehrávám. Kdyby to byla postava, ke které nic cítit nebudu, nemohla bych to hrát. Pak si čteme jednotlivé obrazy, hledáme přesnou formulaci, vyznění a obsah vět. Potom si to zkoušíme i zahrát, bavíme se o tom, jaké z toho máme pocity, a režisérka Tereza Kotyk si to během zkoušek postupně formuje tím směrem, kudy by chtěla jít.
Spoustu, ale jedině takhle mi to dává smysl. Mám navíc v téhle roli i němčinu – a já německy nemluvím –, takže věnuji dost času i tomu, aby ta řeč nějak zněla. Musím se to tím pádem učit foneticky jako písničku. V češtině i v němčině mi ke slovům i větám chodí určité obrazy, pocity a vjemy, ze kterých potom při hraní vycházím.
Musí se to sladit a filmové natáčení se řeší ve spolupráci s divadlem. To by mělo mít přednost, protože tam mám stálé angažmá. Když jde ale o filmovou roli, ve které mě hodně potřebují a mně na ní hodně záleží, většinou mi divadlo vyjde vstříc a dostanu na nějaký čas, třeba týden či dva, volno. Máme skvělou produkční a ta to vždycky nějak poskládá.
U lva za sérii Podezření jsem cítila, že si to zasloužím. Respektive ta postava si to zasloužila. Nic tak náročného jsem ještě netočila, úplně mě to pohltilo. Ta postava byla výborně napsaná, měla zajímavé charakterové vlastnosti, byla vrstevnatá, rozmanitá, barevná. To je role, jakou si přejete dostat.
Je to nešťastná žena. Patří mezi ten typ lidí, kteří cítí určitou křivdu, protože jim život nevychází tak, jak by si přáli. A oni sami zároveň vlastně ani moc nevědí, jaký by ho chtěli mít. Z téhle životní frustrace pak plyne i to, jak ostrá je na své okolí, kolegyně v práci i svou dceru. Zároveň je ale taky unavená, zranitelná a nejistá. Tu svou zdravotní sestru Hanu Kučerovou jsem nevnímala jako jednoznačně zápornou postavu.
Nepříjemná nepochybně byla. Ale to, že je někdo nepříjemný, nemůže stačit na to, abychom ho společensky odsoudili. O tom ten film také vypovídá. Bylo to pro mě i osobní poučení. Taky se mi někdy stává, že mám hned na někoho jasný názor, protože nějak působí a zapadá do určitých vzorců chování. Občas je ovšem potřeba jít hlouběji a dozvědět se o tom člověku více. Pak můžete zjistit, že v těch dalších vrstvách je skryto vysvětlení oné povrchové slupky.
Ne, nějak okrajově jsem to zaznamenala, ale nic víc. Detailnější informace o té rumburské kauze jsem si nevyhledávala ani před natáčením. Scenárista Štěpán Hulík mi říkal, že se s paní Marešovou scházel, ale že pak změnil motivy jednání různých osob i řadu situací tak, aby z toho byl filmový příběh. Základní linka je obdobná, ale rekonstrukce konkrétní události to není.
Já v to pevně doufám. Třeba to, že sympatie nebo antipatie nemohou nikdy zastínit nebo nahradit konkrétní fakta a důkazy. Nebo že když něco vypadá podezřele, třeba i velmi podezřele, tak to ještě zdaleka není prokázaný zločin.
Líbí se mi ten ceremoniál a televizní přenos. Když zazní vaše jméno, vy jste oceněni kolegy z oboru a pak stojíte na jevišti a je na vás upřena pozornost – to je prostě hezké a baví mě to.
Já se potřebuji cítit svobodně. A abych se tak cítila, musím být v klidu. Když jsem v klidu, jsem schopná dostat se do hlubší podstaty v sobě. Není mi příjemné cítit se vystresovaně nebo zrychleně. Pak dokážu mnohem lépe a přesvědčivěji hrát i nějak autenticky žít. Speciálně od dob karantény si hodnotu klidu mnohem více uvědomuju a neustále se do něj vracím.
Snažím se vědomě si třídit situace a pocity, které mi jsou libé, a ty, které mi nejsou libé. Cíleně se pak pouštím do těch libých a vynechávám ty nelibé. Beru situace, kde cítím, že mám být. Ale nepouštím se do situací, vztahů nebo práce, kde cítím, že to není pro mě. Souvisí to s tím, jak postupně poznávám sama sebe a své vnitřní já.
Díky tomu, že jsem ve stálém angažmá v Dejvickém divadle, mi i v té době běžel nějaký plat. Neocitla jsem se tedy v existenčním ohrožení jako spousta jiných. A při tom nedobrovolném volnu jsem měla čas věnovat se sama sobě. Navíc jsem byla doma s dětmi, vařila jim, povídaly jsme si, koukaly na filmy… Jsou už naštěstí starší, takže jsem si nimi nemusela dělat úkoly a doplňovat výuku, což by pro mě bylo úplně šílené.
Právě že vyprávěly, takže jsem si říkala: zaplaťpánbůh že tohle dělat nemusím a že se můžu opravdu zastavit a vnímat sama sebe a své pocity. Nebo se bavit se svými dětmi o tom, o čem si chtějí nebo potřebují povídat ony.
U mě naštěstí to úplné nicnedělání trvalo jen nějakou dobu. Pak už jsem věděla, že budeme natáčet právě tu sérii Podezření.
Přesně tak, mělo to o to větší sílu. A taky určité praktické výhody. Jelikož se nehrálo v divadle, tak jsem se mohla soustředit jen na tohle natáčení. Když jsme to dotočili, už se pomalu zase začalo zkoušet v divadle, pro začátek ovšem jen do šuplíku. V tomhle směru jsem měla kliku, kdykoli už jsem si říkala, že už by se mohlo něco dít, tak to připlulo.
ZNÁMÁ FILMOVÁ A DIVADELNÍ HEREČKA ZÍSKALA UŽ PĚTKRÁT CENU ČESKÉHO LVA. Narodila se 29. listopadu 1971 v Kladně, maturovala na gymnáziu v Roudnici nad Labem, krátce vyzkoušela různé profese, než se dostala na katedru alternativního a loutkového divadla pražské DAMU, kterou dostudovala v roce 1999. Její ročník pod vedením Miroslava Krobota vytvořil základ divadelního souboru proslulého Dejvického divadla; v něm působí Klára Melíšková dodnes. Získala různá ocenění. Čtyři České lvy dostala za ženský herecký výkon ve vedlejší roli: například za ztvárnění matky Olgy ve filmu Já, Olga Hepnarová. Další Český lev přišel letos za hlavní ženskou roli v seriálu Podezření, za něj získala také čestné ocenění poroty na mezinárodním festivalu televizní a online tvorby Serial Killer. Klára Melíšková je rozvedená, s bývalým manželem hercem Lukášem Hlavicou zůstali přáteli. Mají spolu dceru Antonii a syna Ferdinanda.
Já o tom takhle nepřemýšlím, napadne mě to leda, pokud o tom začne mluvit někdo jiný. Nebo když mi třeba lidé píšou, že si jim můj výkon líbil.
Jaká bude sledovanost, to bych si úplně odhadovat netroufla, nikdy předem nevíte, do jaké nálady se lidem trefíte. Ale určitě poznám, jestli je to dobré, nebo ještě spíš jestli ten příběh a scénář mají pro mě tu správnou frekvenci, na kterou se umím naladit.
Určitě ano. Pokud beru, že Podezření pro mě představovalo sto procent, protože to bylo něco zcela mimořádného, tak Volha měla minimálně pětaosmdesát, a to je hodně. Hned jak jsem to četla, tak se ve mně postava matky hlavního hrdiny začala pomalu rozehrávat, takže jsem si řekla: jo, tohle chci určitě vzít. Zároveň mám ráda režiséra Honzu Pachla a chtěla jsem poznat, jak pracuje. Navíc jsem ještě měla hrát s Kryštofem Hádkem a s tím k sobě máme blízko. Takže jsem si řekla, že by ta naše rodinná konstelace matka a syn mohla fungovat, i když jsme věkově jen deset let od sebe.
Je to práce s tělem a s pocity, které se v tom těle odehrávají. Pozná se to třeba na tom, jak ta osoba chodí, jak se pohybuje, kam je zaměřena její pozornost, jak zpracovává informace a pocity. Když si přečtu scénář a když mě potom obléknou, nalíčí a učešou, musím se naladit na to, jak se ta žena ve svém věku cítí.
Pojďte si to zkusit. Stoupněte si úplně normálně, jak to děláte, a to se budete cítit na svůj věk. A teď si zkuste představit, co se s vámi bude dít, když budete stárnout. Hlas půjde s tónem dolů. Pohyb, který dnes přirozeně děláte, bude pomalejší a bude více kontrolovaný. I když stará postava udělá rychlý pohyb, má to jinou dynamiku, než když pohyb udělá to mládí. Budete také cítit méně energie, vaše chůze se zpomalí a ramena se trochu svěsí dolů. A tak dále… Pokud dokážete pracovat se svým tělem, můžete toho hodně objevit.
Do jisté míry také. A zase je to mimo jiné v pohybu. Musíte mít svobodu a schopnost pohybu, že dokážete předvést rozsah a dynamiku mladého člověka, aniž by bylo zřetelné, že narážíte na své limity. Pětadvacetiletou holku bych už asi nemohla zahrát vizuálně, ale pohybem a energií bych to možná ještě dala.
Byla to pro mě ženská, která se s ničím nemaže, což bylo ještě podtržené tím, že dělala servírku v hospodě. Zároveň byla ochotná udělat cokoli, aby dosáhla toho, co považovala za prospěšné pro sebe a svého syna. Takové zosobnění dominantního typu prosté ženské.
Možná měli někteří lidé štěstí, že takové Pekárky osobně až tak často nepotkávali. A ti mladší zase v tom, že socialismus nezažili, a tak se jim tyhle charaktery nepředváděly přímo před očima při svém proplouvání režimem. Zaznamenala jsem na Volhu různé reakce, některým lidem to přišlo velmi výstižné, jiní zase říkali, že to takhle přece nebylo.
Já jsem tehdy politickou situaci vůbec nevnímala. Měla jsem dost starostí sama se sebou. Se vztahy ke svým vrstevníkům, samozřejmě taky ve vztazích ke klukům. Byla jsem hodně uzavřená a moc jsem nechodila mezi lidi, hrozně jsem se styděla…
Možná právě proto mě to k ní nakonec dovedlo. Ve škole jsem sice občas řekla nějaký vtip a cítila, že se ostatní smějou, když jsem někoho napodobovala. Ale jinak jsem byla opravdu hodně nesmělá.
Narodila jsem se na Kladně, pak jsme bydleli v Roudnici nad Labem a v době mého dospívání v jedné vesnici za Roudnicí, kde rodiče postavili dům. Táta je inženýr ekonomie, máma dělala účetní, takže tam určitě nebylo žádné rodinné předurčení pro hereckou profesi.
Kdepak. Občas jsme si sice s jedním kamarádem říkali, že bychom mohli nějaké vystoupení zkusit, ale já jsem se tenkrát skutečně bála lidí. Nechtěla jsem ani nikam moc chodit nebo cestovat, byla jsem většinu času zavřená doma v pokoji.
To ani moc ne. Začala jsem šít, od třinácti až do devatenácti jsem si většinou ve volném čase pořád šila něco na sebe.
Přesně tak. A to mě v těch letech nějak zachránilo. Používaly jsme s kamarádkou střihy z německého časopisu Burda, chtěly jsme být hezké a líbit se klukům.
Já s nimi chtěla komunikovat, ale nevěděla jsem jak. Takhle v ústraní jsem strávila své gymnaziální období – a ve čtvrťáku přišla revoluce. Rodiče měli představu, že po gymplu půjdu buď na vysokou zemědělskou, nebo ekonomickou. Ale ve mně ta revoluce asi taky něco probudila a já se vydala poněkud jiným směrem.
Po maturitě jsem dělala přijímačky na ekonomku, to ještě bylo v souladu s představami rodičů. Další rok jsem se přihlásila na filozofickou fakultu obor angličtina, čeština, kam mě ale taky nevzali. Mezitím jsem odešla do Prahy a dělala tu mimo jiné fotomodelku.
No je, ale pro mě to byl zároveň splněný sen a moc se mi to líbilo. Ale taky jsem mezitím chvíli prodávala u táty v zelenině, učila na škole a na inzerát jsem nastoupila jako cashier ve směnárně, kde jsem pracovala asi rok. Takhle jsem se různě plácala, až mi jednou někdo dal do kabelky letáček, na kterém manželé Laurychovi nabízeli, že připraví uchazeče na přijímačky na DAMU.
Nevím to dodnes, ale ať už to byl kdokoli, jsem ráda, že to udělal. Zavolala jsem jim, oni mě připravili a já ty přijímačky udělala. Nedostala jsem se na činohru, ale vzali mě na katedru alternativního a loutkového divadla. Tam byl vedoucím našeho ročníku Mirek Krobot – a od té doby už můj život jede po téhle koleji.
Vzhledem k tomu, že mi to u nás v divadle pořád dává smysl, tak je to fajn. Nikdy jsem si neřekla, že bych chtěla jít někam jinam.
Nastálo ne. Občas se objeví jednorázové spolupráce. Asi bych si uměla představit, že bych šla na jedno představení někam hostovat. Záleželo by na tom, s jakými lidmi a jaká věc by to byla. Celkově jsem ovšem v Dejvickém divadle maximálně spokojená – s tím, co hraju, i s lidmi kolem. Občas mě třeba zkoušení některé hry nebaví, ale většinou u toho zůstanu a ono se to pak poskládá a výsledek stojí za to. Pak bývám ráda, že jsem tu hru nevzdala.
Kdepak, faktem naopak je, že mám kolegy, se kterými jsem se už velmi dlouho nepotkala ve stejné hře. Někde nás hraje šest, jinde osm nebo víc. Pokaždé je ta konstelace jiná, takže ani v tomto směru se to neomrzí, že by člověk pořád hrál s těmi samými. S některými jsme se dokonce k sobě ještě pořádně na jevišti ani nedostali. Teď bych si třeba moc přála si pořádně zahrát s Tomášem Jeřábkem.
Víme o sobě asi skoro všechno. O vlastnostech, emocích, rodinách, vztazích a podobně… Známe navzájem svoje příběhy. I když si samozřejmě s někým povídáte častěji a víc se mu svěřujete a s jiným zase o trochu méně.
My se ovšem mimo divadlo zase až tak nevídáme. Občas spolu jedeme třeba na výlet, někdy s někým na dovolenou, ale že bychom spolu trávili nějak intenzivně i volný čas, to ne. Taky to souvisí s věkem, když máte své děti a rodiny a je vám čtyřicet či padesát plus, nesedíme spolu po představeních tak často ani tak dlouho jako zamlada.
U nás je skvělé, jak si ze sebe dovedeme dělat legraci. Kdyby se někdo začal jen trochu naparovat nebo si něco namlouval, hned dostane po čuni. Máme mezi sebou velmi dobře fungující radary na faleš a přetvářku.
Jestli se k nám hodí, to se pozná docela rychle. A je to především na základě vzájemného pocitu, žádná přesná kritéria se na to sepsat nedají. Musí to zkrátka zacvaknout. Důležité je, aby měl nově příchozí opravdu smysl pro humor, protože ten u nás občas bývá docela drsný.
Odcházejí Hynek Čermák, Simona Babčáková a Verunka Kubařová. Každý z nich pro to má ovšem jiný vlastní důvod a u všech tří je ten osobní důvod zcela pochopitelný.
To určitě ne. Pořád nám zůstanou přátelské vztahy, a když bude příležitost, určitě spolu budeme i rádi pracovat.
Tisíckrát spokojenější! Dopadlo to úplně fantasticky. To, že jsme své manželství ukončili, bylo asi to nejlepší, co jsme pro sebe i své děti a své vzájemné vztahy mohli udělat.
To bych si netroufla takhle obecně prohlásit, je to vždycky velmi individuální záležitost. Mohu ale říct, jak jsem to cítila já.
Do manželství s něčím vstupujete, určité stránky vztahu fungují skvěle, jiné třeba o něco méně. Zároveň víte, nebo alespoň tušíte, že je třeba na rozvoji vztahu pracovat, a tak se o to snažíte. Pak přijdou děti a také nové nároky a úkoly, které musíte společně zvládnout. Děti se vyvíjejí a vy také. A i když se oba docela poctivě snažíte se sebou i vzájemným vztahem něco dělat, můžete přijít do bodu, kdy zjistíte, že už to společně fungovat nemůže. Že máte nějaké představy a nároky, které si vzájemně nemůžete splnit.
Začnete o tom přemýšlet, protože se bojíte udělat ten velký krok hned. To může vydržet nadlouho. A pak přijde moment, který to rozsekne. Třeba potkáte jiného člověka, zamilujete se a najednou je všechno jasné. I když víte, že s tím novým člověkem nastálo nebudete, zároveň získáte jistotu, že v původním vztahu už nemá smysl zůstávat.
To ale nebyl náš případ. S manželem už jsme tehdy oba cítili, že náš vztah úplně funkční není. Předcházelo tomu docela dost společného úsilí, abychom jej udrželi, ale nestalo se.
Bylo jim devět a patnáct. Samozřejmě že to v té době prožívaly, bylo to pro ně zraňující, ale nedalo se nic dělat. Nicméně my jsme rozchod řešili tím nejmírumilovnějším způsobem: nedohadovali jsme se, nevinili jeden druhého, a už vůbec jsme do toho nechtěli nijak zatahovat právě děti.
Podařilo se to i proto, že můj bývalý manžel je skvělý člověk, se kterým k sobě máme pořád blízko. Má novou ženu a s ní dvě malé děti. Všichni se vzájemně navštěvujeme, voláme si, slavíme společně narozeniny, setkáváme se o Vánocích a občas u nás doma hlídáme toho staršího malého. Máme to mezi sebou opravdu dobře vyladěné a já jsem za to opravdu moc ráda.
Ano, to byl ten poslední bod. I s Viktorem máme velmi hezký vztah. Víme oba, že spolu nemůžeme být jako partnerská dvojice, ale v rámci profese se nám spolupracuje krásně.
Nerada bych vás zklamala, ale takovou zálibu nemám. Líbání na veřejnosti nevyhledávám, a to nejen u divadel a dalších kulturních stánků, ale ani jinde. Víte ovšem, jak to chodí, zpravidla se totiž o žádné líbání nejedná. Dáte někomu obyčejnou pusu na uvítanou či rozloučenou a u toho vás zdálky vyfotí dlouhým objektivem. A příběh o „líbačce“ je na světě. Ve skutečnosti mě v takové situaci bulvár vyfotil jen jednou, před osmi lety v Karlových Varech právě s Viktorem Taušem. To byl asi jediný skandál, který se kolem mě vyskytl, protože on byl tehdy ještě ženatý a já vdaná.
Nejspíš ne. Já ovšem v tomto směru nemohu sloužit, nic šťavnatějšího v zásobě nemám.
Už by mohl někdo přijít.
Moje máma je moje nejlepší kamarádka. Bavíme se úplně o všem. Nebo spolu sedáváme u stolu a jen tak koukáme do společného blba. Nebo se tak moc smějeme, že se pak smějeme tomu, jak si lidi pod našimi okny musí myslet, že jsme se zbláznily. Občas spolu jezdíme na dovolenou, která se skládá v podstatě jen z takovýchto okamžiků. Mám pro tyto situace speciální hlášku: „Vše o mé matce, díl 976…“ Vždy ale nejsou věci jen růžové. Jednou jsem za ní přišla, že k nám na statek, kde bydlíme, přivezu na víkendové soustředění všechny děti z kroužku folklorních tanců, kde jsem lektorkou. Budou spát na podlaze, strava a program jsou zajištěné. Máma dostala amok. Začala řvát, že jsem se zbláznila, že i když je statek jako hrad, tak sem přece nemůžu přitáhnout čtyřicet dětí. Že se jich bojí a určitě dostane vši. Byla jsem trochu zoufalá, ale konejšila jsem se, že nakonec přijde ten náramný a pro mou maminu typický okamžik. Asi za půl hodiny mi nadšeně volá jako vyměněná, že udělá pro ty děti řízky. A večer po bojovce jsem ji našla, jak jim umývá nohy od bláta. Často říká, že je nadšená ze všech věcí, které skrze své děti může objevovat. Mám ale pocit, že si ne úplně uvědomuje, že právě ona nás naučila, aby se tyhle báječné okamžiky v našich životech potkávaly – a pak se tomu ještě smát.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.