Pojďte, uděláme nový sport
30. června 2016
Reportér 07/2016 · Číslo 23Je to disciplína, která nemá a asi nebude mít širokou základnu závodníků. Zároveň je to ale také disciplína, ze které chce populární sport vybudovat jedna z marketingově nejschopnějších firem světa. A přítomny jsou velmi výrazné české stopy. To všechno je Red Bull Air Race – extra rychlý „slalom letadel“ přenášený k divákům nejmodernějšími technologiemi.
Na první poslech to zní trochu bláznivě. Sejdou se dva muži, kteří mají vřelý vztah k letadlům. A řeknou si, že vymyslí nový sport, na který se budou dívat miliony lidí. Tak určitě – napadlo by kdekoho oblíbené sportovní rčení. Podstatné však je, že jeden z těch dvou mužů je ten, který naučil lidi pít energetické nápoje z plechovky. A těch plechovek prodal už přes šedesát miliard. Jmenuje se Dietrich Mateschitz a spolu s potomky již zesnulého Chaleo Yooviidhyi vlastní nápojový gigant Red Bull. Tím druhým mužem při společném vymýšlení byl maďarský pilot Péter Besenyei. Výsledkem celé akce měla být jakási formule pro letadla.
Red Bull Air Race začínal v roce 2003, Besenyei se v tom roce stal vítězem první závodní série. V prvních etapě existence, do roku 2010, to byla více show než sport. A to limitovalo pozornost, kterou bylo takové létání schopno přitáhnout. Proto se Red Bull rozhodl pro změnu. Na tři roky soutěž vypnul a od roku 2014 buduje letecké závody jako sport v nové podobě.
Ve výrazných úlohách mu v tom pomáhají i Češi. Nejvýše postavení jsou dva, Pavel Turek jako komerční ředitel a Zdeněk Rak jako ředitel samotných závodů. V mírné nadsázce oba říkají, že Pavel je od toho, aby peníze získával, a Zdeněk od toho, aby je smysluplně utrácel. Mezi organizátory působí i řada dalších Čechů. A mezi závodníky je už delší dobu tým pilota Martina Šonky a od letoška i tým Petra Kopfsteina.
Pokud jste na tyhle závody ještě nenarazili, můžete si je buď najít na webu (například v archivu ČT Sport), nebo přijmout stručný popis v boxu u článku. Lapidárně vyjádřeno, je to jakýsi slalom letadel na čas mezi brankami. A po osobním zhlédnutí mohu říci, že naživo je to až překvapivě strhující.
Základem každého sportu v moderní době je, že to musí být napínavé od začátku do konce. Tomu se dá pomoci především dvěma směry. Jednak technickými pravidly, která zařídí, aby bylo vybavení účastníků co nejvíce podobné. U letadel v téhle soutěži je to hodně striktní, od pořadatelů mají nadiktovány parametry motoru, vrtulí i dalších věcí. Tak aby rozdíly mezi prvním a posledním nebyly několik vteřin, ale spíše několik desetin vteřiny.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.