Kouzelnický trik Seatu: tržby mají jméno Cupra
11. září 2022
Reportér 09/2022 · Číslo 97Kouzelnický trik Seatu: tržby mají jméno Cupra
11. září 2022
Reportér 09/2022 · Číslo 97Kouzelnický trik Seatu: tržby mají jméno Cupra
Pokud se to celé povede, bude z toho kapitola do učebnic marketingu a obchodní strategie. V automobilovém průmyslu jsou známé případy, kdy vedle zavedené značky vznikla ještě další, zpravidla luxusnější. Tentokrát se ale může poprvé stát, že se nová značka stane tou hlavní. A nemusí trvat nijak zvlášť dlouho, než se Cupra stane novým tahounem a Seat ustoupí do pozadí.
Autodrom Terramar, ležící čtyřicet kilometrů na jih od centra Barcelony, byl vůbec prvním závodním okruhem ve Španělsku a čtvrtým na světě. Jen v anglickém Brooklands, americkém Indianapolisu a v italské Monze vznikly závodní dráhy dříve. Budování bylo slavnostně zahájeno právě před sto lety, v září 1922. Stavba okruhu trvala jen tři sta dnů a stála čtyři miliony peset. Terramar byl otevřen 28. října 1923, kdy se na okruhu odjela také jediná mezinárodní grand prix v jeho historii. Vyhrál francouzský jezdec Albert Divo s vozem Sunbeam. Jezdci ale nedostali slíbené výhry.
Náklady na stavbu výrazně přesáhly původní plány, návštěvníků přišlo méně, než se čekalo, a protože investoři dlužili peníze dodavatelům a dělníkům, ti v den závodu zabavili rovnou na kase peníze ze vstupného. Na jezdce nezbylo nic. Automobilová federace po tomto faux pas mezinárodní závody na Terramaru zakázala. Okruh se ocitl v potížích, o vzkříšení se od roku 1930 pokoušel i česko-rakouský šlechtic a závodník Edgar Morawitz. Definitivní konec přišel se španělskou občanskou válkou v roce 1936. Po jejím konci už se závody na okruh nikdy nevrátily.
Oválná dráha se dvěma vysokými klopenými zatáčkami na obou koncích však i po sto letech stojí, stejně jako někdejší hlavní tribuna. Ze spár v betonu roste místy tráva, po dráze se však s jistou opatrností dá stále jet.
Právě tohle místo si před čtyřmi lety vybrala automobilka Seat, když světu oznamovala vznik nové samostatné značky Cupra. Označení Cupra, které je odvozeno ze slov Cup a Racing, do té doby Seat používal pro nejsportovnější verze svých běžných modelů. Vůbec poprvé se tak stalo v roce 1996 u modelu Seat Ibiza Cupra Sport. Od roku 2018 ovšem působí Cupra jako samostatná značka s vlastním logem.
Vytváření sesterských značek ze strany zavedených výrobců není ničím novým. Japonská automobilka Honda si už v polovině osmdesátých let vytvořila luxusnější značku Acura pro severoamerický trh. Další dva konkurenti následovali na přelomu osmdesátých a devadesátých let, Nissan se značkou Infiniti a také Toyota s Lexusem. Zhruba o dvě dekády později koncern PSA Peugeot Citroën přišel nejprve pro čínský a pak i světový trh s luxusnější značkou DS. A velmi podobným postupem jako Seat s Cuprou prošlo i Volvo se značkou Polestar. Tak se dříve označovaly speciální verze různých modelů švédské automobilky. Dnes je z Polestaru samostatná značka, která bude vyrábět pouze elektrické vozy.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.