Logo

Volební dárky pro Fialu. Od Pirátů i od Babiše

Post Image

Volební dárky pro Fialu. Od Pirátů i od Babiše

Play icon
14 minut
Andrej Babiš a Petr Fiala v předvolební debatě v Českém rozhlase.

foto Profimedia.cz

Kdyby se Petr Fiala vpředvečer voleb zasnil nad nejlepším možným výsledkem, stejně by nejspíš nikdy nepomyslel na takovou kombinaci, jaká se mu nakonec sešla. Data z unikátního povolebního výzkumu agentury STEM/MARK ukazují, že mu k tomu pomohli jak jeho dnešní spojenci, tak i Andrej Babiš.

Na fotbalu, hokeji, basketbalu i dalších sportech je vedle sledování samotné hry a výsledků dobré i to, že se dají zápasy prakticky donekonečna rozebírat: proč to dopadlo tak a ne jinak, co by bylo, kdyby… Volby jsou v tomto směru možná ještě o kousek zajímavější a také záhadnější. U fotbalu si můžeme zpětně přehrávat vteřiny před odpískáním penalty a zkoumat, zda to byl faul, anebo ne. V případě voleb může zpětný záznam klíčových okamžiků poskytnout povolební průzkum voličského rozhodování. Například takový, který zpracovala agentura STEM/MARK pro magazín Reportér a rádia ze sítě Media Bohemia, s nimiž Reportér spolupracoval na sérii předvolebních rozhovorů. Výzkum byl zaměřen zejména na to, jak a na základě čeho se voliči rozhodovali v posledních chvílích před samotnou volbou.

S pomocí výsledků se můžeme pokusit o vysvětlení, proč volby dopadly tak, jak by asi předem málokdo očekával. Zatímco výsledky průzkumu jsou jasné, jejich novinářská interpretace bude z povahy věci vždy subjektivní.

Finišmen Fiala

Zhruba čtyřicet procent voličů se definitivně rozhodovalo až v posledním měsíci před volbami, více než čtvrtina dokonce až v posledním týdnu. To ukazuje, že politici a političky musejí bojovat v kampani naplno až do poslední minuty a že právě ta závěrečná fáze bývá rozhodující.

Během posledního měsíce před volbami totiž změnila své původní rozhodnutí téměř třetina voličů (29 procent z dotazovaného reprezentativního vzorku). Vztáhneme-li toto procento k celkovému počtu voličů, kterých přišlo necelých pět a půl mi-lionu, vyjde nám, že se v posledním měsíci před volbami stále přeléval zhruba milion a půl hlasů.

V této hře byla podle povolebního průzkumu výrazně nejúspěšnější koalice Spolu, vedená Petrem Fialou. Více než čtvrtina ze všech voličů, kteří v posledním měsíci měnili svou původní volbu, přeskočila právě k nim. Přepočteno na hlasy, povedlo se nakonec vítězné koalici získat během posledního měsíce přes čtyři sta tisíc nových voličů, přičemž samozřejmě také nějaký počet z těch původních zároveň ztratila. Ovšem vzhledem k tomu, že jak koalice Pirátů a STAN, tak hnutí ANO přetáhly od konkurence v posledním předvolebním měsíci jen něco přes dvě stě tisíc hlasů a samy také ztrácely (přičemž Piráti se STAN více), je zjevné, že právě finále volební kampaně vyneslo koalici Spolu k vítězství a Petra Fialu do křesla premiéra.

Podpořte Reportér sdílením článku