Zaplatíme, až se bude opravdu jezdit

Post Image

Zaplatíme, až se bude opravdu jezdit

Play icon
14 minut
Sdružení postaví novou dálnici a převezme i údržbu několika hotových úseků.

foto ČTK

Dálnice mezi Příbramí a Pískem vznikne jako soukromá investice. Stát za ni bude platit až podle toho, jak bude v provozu. Sněmovna odsouhlasila průlomový silniční projekt ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Pokud se osvědčí, mohl by se tento způsob budování rozšířit i na další významné dopravní stavby.

Jihočeské Čimelice, obec se zhruba tisícovkou obyvatel, jsou známé jako rodiště Karla Schwarzenberga a koupelen Siko – nedaleká Smetanova Lhota byla často zmiňována coby místo, kde vyrůstal fotbalista Jan Koller. Před lety, v prosinci 2012, to Čimelice dokonce na chvilku dotáhly i do celorepublikového politického zpravodajství. To když někdejší premiér Petr Nečas v jakési politické rozepři řekl ministru zahraničí Schwarzenbergovi, že jeho výroky jsou „jak z tancovačky v Čimelicích“. Místní to trochu urazilo a Nečas jel pak s omluvou na čimelický bál.

Jinak ale Čimelice znají dobře především všichni, kteří jedou z Prahy na Písek a Strakonice. V obci a před ní se zhusta tvoří kolony, nejvíce asi při víkendovém přemísťování Pražáků na jihočeské a šumavské chalupy. Přejít z jedné strany hlavní silnice na druhou vyžaduje slušnou dávku odvahy i opatrnosti.

Za tři roky už by se ale místním mělo přecházet mnohem lépe. Průjezd obcí má nahradit nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o stavbu do značné míry přelomovou, budou ji totiž stavět soukromí investoři a stát začne platit za její užívání až v době, kdy už bude celá hotová. Jde zároveň o průlomový projekt PPP (public private partnership) při stavbě dopravní infrastruktury.

Po letech příprav dostal projekt začátkem letošního února zelenou v Poslanecké sněmovně a následně podepsal ministr dopravy Karel Havlíček koncesionářskou smlouvu se sdružením, které tvoří francouzské firmy Vinci a Meridiam. Po podepsání finálních finančních dokumentů, k němuž by mělo dojít během pár týdnů, stavba odstartuje.

Hotová má být do tří let od podpisu smlouvy. Dalších dvacet pět let bude koncesionář dálnici provozovat a udržovat a stát bude platit za „řádnou dostupnost uživatelům“.

Podpořte Reportér sdílením článku