Logo

Krize nás nasměrovaly do luxusních dveří

Post Image

Krize nás nasměrovaly do luxusních dveří

Play icon
15 minut

foto Tomáš Binter

Ekonomická krize před deseti lety přiměla firmu Sapeli, aby přemýšlela o změně dosavadního zaměření. Ta současná, covidová, jí má podle předsedy představenstva Dušana Vrtala pomoci, aby se pevně usadila v segmentu luxusních dveří. Rozhovor o potřebě změn, pomalých úřednících i o třech zrozeních jedné jediné továrny.

Loni řada lidí investovala do vylepšení svého bydlení. Pocítili jste to na zvýšené poptávce individuálních klientů po nových dveřích?

Loňské první pololetí bylo naším nejsilnějším půlrokem v historii. Ve druhé polovině roku ovšem začal zájem klesat. Nakonec jsme se za celý rok dostali na výsledky srovnatelné s rokem 2019.

Kolik to bylo v číslech?

Přibližně 985 milionů obratu a 53 milionů zisku.

Co na podzim nejvíce přibrzdilo? A proč?

U malých zákazníků to ovlivnily zavřené prodejny, lidé neměli kde nakupovat. U developerů se zase zastavil přísun pracovních sil z ciziny, a stavby se tak zpomalovaly či úplně odkládaly. A u hotelů, což byl náš další důležitý trh, tam se zastavilo úplně všechno – provoz, opravy, rekonstrukce i stavba nových ubytovacích zařízení.

S jakými plány jste vstoupili do roku 2021?

Očekáváme opět přibližně stejné výsledky. Když vidíme například rychlost očkování, nelze čekat nějaký zásadnější obrat vzhůru. Vnímáme růst poptávky u individuálních zákazníků, hotelů se bude opravovat úplné minimum a developerské projekty se budou nejspíš posouvat v čase. Stačí, aby se mezi dělníky rozšířil covid, a stavby hned naberou zpoždění. Nemluvě o tom, že povolovací procesy se s přechodem úředníků na home office ještě zpomalují a čekací doby se tím pádem natahují.

A vy jste s osazováním dveří až skoro na konci celé stavby…

Přesně tak. Ony nám ty dveře nejspíš neutečou, jen budou potřeba později.

Jak jsou rozděleny vaše prodeje mezi typy staveb a typy zákazníků?

Podpořte Reportér sdílením článku