Digitální raketa
14. února 2021
Reportér 02/2021 · Číslo 78Digitální raketa
Tržby internetových obchodů stouply o více než čtvrtinu a atakují hranici 200 miliard korun. O desítky procent vzrostl objem přenášených dat u operátorů. Raketově roste online prodej potravin i dovážka hotových jídel. Platby na internetu poskočily rychle kupředu. Rok strávený v opakovaných uzavírkách výrazně proměnil i svět byznysu.
Již téměř rok trvající koronavirová situace zásadně zahýbala mnoha odvětvími českého hospodářství, těžké rány postihly gastronomii, cestovní ruch a spoustu dalších odvětví. Na straně druhé pak probíhá masivní boom v elektronickém obchodu a službách.
Podle společných statistik Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhl obrat e-shopů v loňském roce 196 miliard korun, což představuje nárůst o 26 procent oproti roku 2019. Celkové tržby e-shopů rostou pravidelně rok co rok, loňské tempo však bylo výrazně rychlejší.
Před rokem činil poměr internetových obchodů na celkovém objemu maloobchodního prodeje třináct procent, za loňský rok vyskočil na šestnáct procent. „Ten posun se možná nezdá velký, ale ve skutečnosti je obrovský. Je potřeba si uvědomit, že jeden procentní bod odpovídá nejméně deseti miliardám korun v tržbách,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Ještě před rokem předpovídal Jan Vetyška ve vyjádřeních pro magazín Reportér, že by se internetové nákupy mohly do pěti let dostat na dvacet procent veškerého maloobchodního prodeje: „Pandemická situace se vším, co ji provází, ten proces zrychlila. Prodeje přes internet budou nejspíš tvořit pětinu celého maloobchodu už příští rok.“
V roce 2017 překročil celkový objem tržeb internetových obchodů hranici sto miliard, letos, o pouhé čtyři roky později, s jistotou překoná hranici dvou set miliard. To je velmi silný růst, k jehož akceleraci přispěla od března 2020 právě i covidová krize.
„Můj odhad je, že bez vlivu pandemie by byl přirozený nárůst někde kolem čtrnácti procent. Dá se tedy říct, že covidová situace zrychlila tempo růstu zhruba na dvojnásobek,“ říká Jan Vetyška. „Pokud budeme brát v potaz meziroční růst v rámci konkrétního odvětví, tak největší přírůstky zaznamenal prodej potravin, rychloobrátkového zboží a léků včetně zdravotních doplňků.“
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.