Logo

Média dostala těžkou ránu, potřebují pomoc

Post Image

Média dostala těžkou ránu, potřebují pomoc

Play icon
16 minut

foto Tomáš Binter

Řada států vsadila v covidové krizi na důkladné informační kampaně. „Tím na jedné straně pomohli médiím, ale hlavně dobře informovali obyvatelstvo. U nás je v tomto směru situace tristní,“ říká Daniel Sedláček, matador českého rádiového byznysu a většinový vlastník skupiny Media Bohemia.

Co vy osobně posloucháte v rádiu nejraději?

Rádio poslouchám většinou v autě a jako většina lidí z rozhlasové branže často přelaďuji. Moje srdeční volba je samozřejmě Blaník a Hitrádio City, ze zahraničí mám nejradši londýnský HeartFM. Poslední dobou si rád pouštím i podcasty.

Po většinu letošního roku jsme více doma, méně jezdíme autem do práce i za zábavou. Odrazilo se to na tom, jak posloucháme rádia?

Rádio je rychlé médium a v koronavirové krizi posílila jeho informační role. Zároveň bývá prostředkem pro zlepšení nálady. Průzkumy z jara ukazují, že téměř polovina lidí v době krize vnímala rádio jako lepšího společníka než televizi. Přesná data za český trh zatím neznáme, ale ta zahraniční ukazují nárůsty poslechovosti o deset až patnáct procent. Jak bude vypadat mediální trh po covidu, ovšem nevíme.

Jisté už teď je, že média patří mezi obory citelně zasažené krizí. Jak se epidemie projevila na vašem byznysu?

Komerční média jsou závislá na reklamě a reklama je spojena se spotřebou. Pokud jsou obchody zavřené, lidé šetří a firmy škrtají reklamní výdaje, pak přicházíme o peníze. Největší ztráty dopadly na tisk, relativně málo tratil internet, rádia jsou někde uprostřed. Naše reklamní příjmy jsou navíc z významné části regionální a reakce menších klientů byla velmi rychlá. Národní trh má větší setrvačnost, pokles reklamy přichází pomaleji, ale jeho zotavení trvá déle. Ztráty se tak přelijí i do příštího roku.

Lze tedy mluvit o dramatickém dopadu?

Zcela nepochybně. Na jedné straně nám drasticky propadly příjmy. Na té druhé jsme ze zákona vázáni našimi licenčními podmínkami a musíme držet rozsah i obsah vysílání. Náklady tedy příliš snížit nejdou.

O kolik řádově klesly reklamní příjmy rádií ve srovnání s minulými roky?

Můj odhad je, že výpadek příjmů v celém rádiovém byznysu bude letos třicet až pětatřicet procent, což znamená přes 600 milionů korun.

Vysílání z obýváků

Musely vaše stanice upravit provoz kvůli karanténám?

Podpořte Reportér sdílením článku