Logo

Krize nás nakopne!

Post Image

Krize nás nakopne!

Play icon
20 minut

foto Profimedia.cz

Některým dala koronavirová pandemie křídla a nakopla je k prudkému růstu, jiným výrazně zkomplikovala jejich plány a sny. Dopady pandemie ale cítili mezi mladými technologickými firmami téměř všichni. V budoucnu to mohou mít těžší se sháněním peněz, ale digitalizace všech a všeho jim zároveň otevírá obrovské možnosti.

Na jedné straně Rohlík.cz zakladatele Tomáše Čupra, na té druhé Kiwi.com Olivera Dlouhého. První firmě koronavirová krize pomohla k raketovému růstu a mohutnému přílivu nových zákazníků, druhé se tržby vmžiku propadly takřka na nulu. Dva příklady toho, jak se pandemie podepsala na hospodaření nejvýraznějších českých startupů.

Tomáš Čupr v dubnu bez problémů za osmačtyřicet hodin udal dluhopisy za 166 milionů korun.

Oliver Dlouhý musel vysvětlovat zákazníkům, že aby jim mohli vrátit peníze, které zaplatili za letenky, musí je jeho firma nejprve dostat od leteckých společností.

Příklad dvou mladých mužů a jejich podniků ukazuje na extrémní polohy toho, jak na někdejší startupy, které už se v průběhu času stačily rozvinout ve velké firmy, dopadla pandemie covid-19. Jak se bude startupová scéna vyvíjet v čase koronavirové krize? Budou se firmám hůře shánět investice, nebo jim rychlejší přechod k digitalizaci mnoha odvětví pomůže k rychlejšímu růstu? Zakladatelé startupů i investoři se shodují, že pandemie významně promění i digitální ekonomiku.

Důležitý bude výkon a tržby

„Mezi vítěze krize určitě patřily firmy, které se zabývají doručováním zboží nebo vzdálenou spoluprací. Mezi poražené pak například ti, kteří se zabývají cestováním. Obecně bude samozřejmě těch vítězů výrazně méně než poražených, protože celá ekonomika zpomalila,“ říká Ondřej Fryc, zkušený investor, jehož společnost Reflex Capital investuje právě do technologických firem.

Fryc očekává, že peníze na větší investice v nejbližší době budou: „Většina fondů, které investují do startupů, má k dispozici již nasmlouvané prostředky z minulosti. A budou chtít tyto peníze zainvestovat. Valuace neboli ohodnocení vítězů krize poletí prudce nahoru, protože se o ně budou všichni prát,“ předpovídá Ondřej Fryc. Investoři se podle něj budou více než dříve dívat na to, zda je firma soběstačná, má dostatečné tržby a potenciál si vydělat na svůj provoz.

Podpořte Reportér sdílením článku