Lidé se oklepou a cestu do hospod zase najdou
10. května 2020
Reportér 05/2020 · Číslo 69Lidé se oklepou a cestu do hospod zase najdou
10. května 2020
Reportér 05/2020 · Číslo 69Lidé se oklepou a cestu do hospod zase najdou
Málokdo toho ví o ekonomice restaurací tolik co on. Už dvacet let je spolumajitelem ve známé skupině Ambiente, pod kterou dnes patří přes dvacet podniků. Sám říká, že zatímco zakladatel Tomáš Karpíšek skvěle rozumí restauracím, on, Daniel Kronďák, je hlavně přes čísla a peníze. Reportéru poskytl svůj první větší rozhovor.
Chodím si pro jídlo do okénka do našeho nedalekého podniku ve Vězeňské ulici. Pokud ještě stihnu denní menu, dám si nejčastěji nějakou rybu. Když ne, tak špagety, ty se dají jíst prakticky pořád.
Liší se to podnik od podniku. Za březen to bylo v průměru deset procent, v dubnu dvacet. Celý prodej „z okénka“ však dává smysl jen proto, že tak jako tak musíme platit náklady na zaměstnance, nájmy a podobně. Pak je samozřejmě lepší prodávat alespoň něco než mít zcela zavřeno. Uživit se tím ale restaurace nemohou.
Šéfkuchař Oldřich Sahajdák vymyslel koncept, jak na to. Jídlo si zákazníci vyzvedávají osobně, dostávají ho v nerezových ešusech. Po pár dnech bylo vyprodáno na dva týdny dopředu.
Každá restaurace je zároveň samostatná firma, takže hospodaří zvlášť. Pokud bych měl ale udělat součet za celou skupinu, tak přicházíme týdně na tržbách o desítky milionů.
Drží, ale změnila se jejich skladba a tím i ziskovost. Ani v masně se nemohou prodávat teplé pokrmy ke konzumaci přímo na místě, tržby tak dohání rozvoz masa zákazníkům, kde jsou ale vyšší náklady a nižší marže. Pekárna jede na tři směny, a kdyby to šlo, prodá chleba ještě více. Jenže je také spojena s restaurací, která stojí. I tady je to na výsledku samozřejmě znát.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.