Obavy podnikatelů: náš mladej na to není
5. dubna 2020
Reportér 04/2020 · Číslo 68Obavy podnikatelů: náš mladej na to není
5. dubna 2020
Reportér 04/2020 · Číslo 68Obavy podnikatelů: náš mladej na to není
První generace polistopadových podnikatelů přemýšlí, co dál s firmami, které vybudovali. Jen zhruba třetina z nich má ve firmě potomka, kterého považují za jasného následníka. Ostatní si myslí, že mladí nemají k byznysu ten správný vztah. Dcery jsou na tom o něco lépe než synové, otcové tolik netlačí na to, aby převzaly otěže.
Kdy budou mladí připraveni převzít naše podnikání? A budou o to vůbec stát?
To jsou důležité otázky, které řeší majitelé úspěšných rodinných firem. Vyplývá to z úplně čerstvých výsledků výzkumu J&T Family Office Report 2020. Nedostatečnou připravenost nástupnické generace považují majitelé a majitelky firem za druhý největší problém při mezigeneračním předání byznysu, horší hodnocení si od nich vysloužila už jen kategorie „ochrana a podpora státu při rodinném podnikání“.
Důležité je přitom říci, že sběr dat pro výzkum probíhal ještě před vypuknutím aktuální koronavirové krize, a tak se v něm nijak neodrážejí současná vládní opatření, ať už při uzavírání některých firem, či naopak v rámci deklarované podpory.
„Podnikatelé a podnikatelky, zvláště ti vyššího věku, jsou obecně k mladší generaci skeptičtější. To ale není nic neobvyklého, každá generace má tendenci si myslet, že je lepší než ty následující,“ říká Jan Schmid, autor výzkumu z agentury Perfect Crowd.
„Pravdou ale je, že část majitelů a majitelek toto hodnocení vztahuje i na vlastní potomky, ti pak s předáním firmy pochopitelně více váhají,“ doplňuje sociolog Schmid.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.