Internetové obchody jedou. A bojují s dopravou

Post Image

Internetové obchody jedou. A bojují s dopravou

Play icon
16 minut

foto Profimedia.cz

Na českém internetu se ročně prodá zboží za více než 150 miliard korun. Podíl digitálních prodejních kanálů rychle roste a rozhodně se nezastaví. Práce s dobchoaty se navíc stále více promítá i do fungování klasických obchodních sítí, mohou lépe plánovat, kde otevírat pobočky. Pro internetové obchody představuje největší starost doprava zboží k zákazníkům.

Více než polovina notebooků, sluchátek či monitorů se už v České republice prodává přes internet. U mobilních telefonů, praček, ledniček a dalších domácích spotřebičů se procento prodejů na webu k té polovině velice těsně blíží a překoná ji v dohledné době, možná už letos. K elektronice se ovšem postupně přidávají i další segmenty zboží a všechny dohromady pak přispívají k tomu, že se elektronickému obchodu v zemi skutečně daří.

Za loňský rok se v českých internetových obchodech prodalo zboží za 155 miliard korun. Tento součet vycházející ze společné statistiky Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače Heureka.cz představuje téměř patnáctiprocentní nárůst oproti roku 2018. A co je možná ještě zajímavější, na internetu se už dnes prodá téměř třináct procent veškerého zboží v Česku.

„Český internetový trh je zajímavý svou hraniční pozicí. Je podobně rozvinutý jako v zemích západní Evropy, a přitom ještě dokáže růst tempem, které je typické spíše pro méně vyspělé trhy na východ od nás,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Poukazuje přitom například na srovnání s Maďarskem, kde sice objem internetového obchodu roste o třiadvacet procent, ale z mnohem nižší startovací pozice.

„Tempo růstu českého elektronického obchodu ještě akcelerují vstupy nových hráčů. Když přijdou na trh tradiční silné značky z kamenného světa nebo velcí zahraniční internetoví hráči, dostanou se celkem rychle na obraty mezi půl miliardou až miliardou, ovšem nikoli na úkor už existujících obchodů. Každý rok se nějaké takové subjekty objevily, a tím se celkový obrat zvyšoval ještě rychleji,“ popisuje Jan Vetyška. I kdyby už ale žádní noví hráči na trh nevstupovali, je podle něj jasné, že podíl internetového obchodu dále poroste. Bude se na tom podílet rostoucí obrat dosavadních internetových hráčů, jakými jsou třeba Alza, Mall či Rohlík, stejně jako růst internetových transakcí u klasických řetězců typu Lidl, Tchibo, Tesco, Datart a podobně.

„Zcela střízlivě lze říci, že do pěti let by měl internetový prodej zboží dosáhnout dvaceti procent celkového objemu veškerého maloobchodu v České republice,“ předpovídá Jan Vetyška, muž, který před lety sám také na internetu podnikal a už dlouhá léta stojí v čele profesní asociace, která sdružuje stovky nejvýznamnějších hráčů v tuzemském internetovém obchodu. A to se stále hovoří jen o obchodu se zbožím – další desítky miliard se pak pohybují ve službách, jako jsou například hry, vstupenky, nákup letenek a podobně, jež jsou však o něco hůře měřitelné.

Fenomén zeleného pidižvíka

Podpořte Reportér sdílením článku