Logo

Rok mobilů a rychlých plateb

Post Image

Rok mobilů a rychlých plateb

Play icon
18 minut

foto Profimedia.cz

Klienti českých bank letos zaznamenali několik významných novinek. Rychlý nástup Apple Pay a Google Pay, postupné spouštění okamžitých plateb, ale také ztíženou dostupnost hypoték. Pro příští rok se podobná společná témata zatím neočekávají, i tak se ale bude dít hodně nového.

V úterý 19. února vtrhla na český trh nová služba, která umožnila klientům bank s mobilními telefony Apple, aby si nahráli své platební karty do telefonu. Při placení na bezkontaktních terminálech tak mohou místo vytahování klasických plastových karet jen přiložit svůj mobil. V den spuštění nabídlo tuto službu klientům šest bankovních ústavů: Česká spořitelna, Komerční banka, Moneta, Air Bank, mBank a J&T Banka. A v obchodech, restauracích či u benzinek začala „doba pípajících mobilů“.

Nástup nové služby byl rychlý. V České spořitelně používalo ke konci listopadu Apple Pay 112 tisíc klientů, kteří si dohromady zdigitalizovali 152 tisíc platebních karet. Komerční banka hlásila devadesát tisíc uživatelů Apple Pay, Air Bank 95 tisíc, Moneta čtyřicet tisíc, a i třeba ČSOB, která spustila tento systém až začátkem listopadu, už eviduje čtyřicet tisíc uživatelů.

„Prakticky všechny platební terminály jsou dnes bezkontaktní, což umožňuje klientům platit pohodlně a snadno mobilním telefonem. Považujeme to za důležité, protože to podporuje bezhotovostní ekonomiku,“ říká Marek Blaha, který je v České spořitelně zodpovědný za péči o individuální klienty.

Nástup Apple Pay podpořil i zájem o další systémy placení bez klasických karet, které přitom už byly na trhu dříve. „Zajímavé je, že po spuštění Apple Pay vzrostl zájem o placení mobilem i u klientů, kteří využívají chytré telefony s Androidem,“ říká Jana Karasová, mluvčí Air Bank. Mezi klienty této banky už používá placení chytrým telefonem téměř čtvrtina klientů. „Koncem dubna to bylo 112 tisíc lidí, kteří představovali šestnáct procent klientů, a na konci listopadu už 178 tisíc klientů, tedy třiadvacet procent,“ přibližuje Jana Karasová.

Nárůst zájmu klientů o mobilní platby neustává. „V současné době roste počet uživatelů kolem deseti procent každý měsíc,“ říká Michal Teubner z Komerční banky.

Podpořte Reportér sdílením článku