Připravit, pozor, start!
13. října 2019
Reportér 10/2019 · Číslo 62Připravit, pozor, start!
Automobilový průmysl vstupuje do nové éry. Zatímco ještě před nedávnem se mluvilo o tom, že budoucnost „klepe na dveře“, nyní by se dalo říci, že ty dveře už otevírá. Automobilky představují vize dlouhodobé budoucnosti, ale zároveň už uvádějí na trh i konkrétní sériové modely. Nakolik mohou výrobci i řidiči počítat s podporou státu?
Nástup nové doby v automobilovém průmyslu by se dal dobře vyjádřit čísly 120/95/59, což nejsou míry nějaké modelky, ale hodnoty emisí CO2 v gramech na ujetý kilometr.
V rámci boje za zlepšení ovzduší totiž evropské předpisy stanovily pro výrobce automobilů stále se zpřísňující limity.
Automobilky jsou tak povinny zajistit, aby průměrné emise všech vozů, které prodají, nepřesáhly stanovené hranice. Pokud by se jim to nepodařilo, čekaly by je obrovské pokuty.
A právě výše zmíněná čísla ukazují, jak významné mají změny v emisích být. Zatímco ještě v loňském roce byly průměrné emise všech aut prodaných v zemích EU na hranici 120 gramů CO2 na kilometr, od roku 2021 bude pro všechny automobilky povinné, aby se dostaly pod hranici 95 gramů. Další zpřísnění přijde v roce 2025 a od roku 2030 pak limit klesne na 59 gramů, což je méně než polovina reálného stavu z roku 2018.
Takových limitů prakticky nelze dosáhnout bez toho, aniž by se do pohonu podstatným způsobem zapojila elektřina (ať už se bude získávat z baterií, z vodíku či jakkoli jinak).
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.