Vývoj pádí vpřed, česká auta stárnou
13. října 2019
Reportér 10/2019 · Číslo 62Vývoj pádí vpřed, česká auta stárnou
13. října 2019
Reportér 10/2019 · Číslo 62Vývoj pádí vpřed, česká auta stárnou
Jak vidí budoucnost automobilů ti, kteří se jí každý den profesionálně zabývají? Pozvali jsme ke společné diskusi šéfy českého zastoupení čtyř značek, abychom s nimi rozebrali vývoj trhu, možné scénáře budoucího vývoje a také zatím minimální roli státu v právě probíhající dramatické změně automobilového průmyslu.
Ke stolu v salonku pražské restaurace Food Lab společně usedli Šárka Heyna Fuchsová, která vede zastoupení Volva, Aleš Novák, šéf českého Seatu, Martin Peleška, jenž řídí tuzemské aktivity Toyoty a Lexusu, a Martin Saitz, šéf zastoupení automobilky Hyundai. Přestože se jejich mateřské společnosti liší ve strategiích, jak přistupovat k budoucímu vývoji, v tom podstatném byla shoda zřejmá: automobilový trh prochází obdobím dramatických změn, zřejmě největších za poslední desítky let.
Šárka Heyna Fuchsová: Je to korekce vychýleného stavu předchozích let. Na prudkém růstu prodeje se tehdy podílel kurz koruny, který stimuloval export. Primárně to měl být export českých výrobků, ale nakonec to byl i prodej dovezených automobilů dále do ciziny. Druhým faktorem pak byly krátkodobé leasingy třeba jen na jeden rok, které způsobily, že se na trhu objevovaly velké objemy nových aut. Třetím faktorem, který naopak vychýlil trh loni a letos, byly velké registrace aut v srpnu, protože se registrovaly modely, které by pak už neprošly zpřísněnými emisními limity, takzvanými WLTP 1 a WLTP 2.
Aleš Novák: Když v listopadu 2013 najednou po zásahu ČNB kurz eura vystřelil na sedmadvacet korun, otevřely se kanály k velkému vývozu aut do ciziny. Podle mne se proto nyní neděje žádné drama, spíše se český trh stabilizuje a usazuje zpět na normální úroveň.
Martin Peleška: Tehdy jsme měli auta o pětadvacet procent levnější, než byl evropský průměr. Během let tak celková čísla vyskočila z původních 175 000 prodaných aut, celkem včetně užitkových vozů, až na nějakých 290 000 automobilů. A nebylo to ani příchodem nových firem na trh, ani tím, že by bylo najednou o třicet procent více řidičských průkazů.
Šárka Heyna Fuchsová: Zároveň je třeba říci, že auta, která se rovnou prodala ven, už pak nedávala nikomu práci a negenerovala žádné příjmy v České republice. Protože normálně při tuzemském prodeji pak navazuje servis, náhradní díly, další služby, a to u těch „aut navíc“ nebylo.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.