Autorevoluce

Post Image

Autorevoluce

Play icon
28 minut

foto Profimedia.cz

Nová bezpečnostní pravidla, která se už za tři roky povinně promítnou do všech evropských aut. Neustálý tlak na snižování emisí, který otáčí celé koncerny od benzinových pump k elektrickým zásuvkám. K tomu přesedání mladých zákazníků do sdílených aut, a pro místní zastoupení navíc ještě turbulence na tuzemském trhu. Automobilová branže zkrátka už nikdy nebude taková, jaká bývala.

Před dvěma lety byl zájem o automobily v České republice na vrcholu: rok 2017 byl čtvrtým v řadě za sebou, kdy rychle rostl. Během těch čtyř let se celkový počet prodaných aut zvedl o více než padesát procent.

Loni už další nárůst nepřišel a český trh o několik procent poklesl. Jednak se zřejmě do značné míry naplnila poptávka zákazníků, zároveň během podzimu vstoupil v platnost nový evropský předpis, který zpřísnil testování emisí. Řada automobilek nestihla všechny své modely na nový předpis včas homologovat a ty, které „neměly vyřízené papíry“, nebylo možné prodávat.

Počet prodaných vozů v prvních měsících letošního roku byl také nižší než loni ve stejném období, a to zhruba o deset procent. „Celkový trh pravděpodobně zaznamená mírné zpomalení. Odhadujeme, že letos bude v ČR registrováno zhruba 250 tisíc nových osobních automobilů,“ uvádí Vítězslav Pelc ze Škody Auto. To by znamenalo pokles mezi čtyřmi až pěti procenty ve srovnání s předchozím rokem, ale zároveň výsledek stále o více než čtyřicet procent lepší oproti celkové úrovni trhu před obdobím dramatického růstu posledních let.

Toyota je o něco málo optimističtější a podle mluvčí Jitky Jechové očekává celkový roční pokles na automobilovém trhu v Česku o tři procenta. David Haidinger z BMW ČR pak popisuje, jaké další důvody vedou ke zbrzdění prodeje nových aut: „Vedle nasycení trhu je to i velký objem vozů, které se vracejí z krátkodobých operativních leasingů, silnější domácí měna, ale také mentální nastavení společnosti, která očekává zastavení ekonomického růstu, a logicky tak oddaluje výdaje na obnovu vozového parku.“

Čím chtějí bodovat

Zatímco v odhadu celkových čísel prodeje jsou zástupci automobilek docela konzervativní, vyhlídky vlastních značek vidí řada z nich optimisticky. „Naše prodejní výsledky jsou lepší než v loňském roce, který byl nejúspěšnější v naší více než dvacetileté historii na českém trhu,“ říká Radka Matthey za Peugeot s tím, že značka chce během roku dynamický růst počtu prodaných vozů potvrdit. Úspěch si Peugeot slibuje zejména od nové verze modelu 208, dalším želízkem má být od poloviny roku 508 SW.

Podpořte Reportér sdílením článku