Logo

Mobily dobývají svět smokingů

Post Image

Mobily dobývají svět smokingů

Play icon
22 minut

foto Veronika Rose

České bankovnictví zažívá dobu velkých změn. Klienti řeší své platby na obrazovkách mobilů – a dělají to mnohem častěji než dříve. Hypotéky dostaly nová a přísnější pravidla. Banky se více zajímají o spokojenost a pohodlí svých zákazníků. To se promítá i do výročních cen. Kdo letos uspěl? A co čeká finanční banky a jejich klienty v příštím roce?

Sálem na pražském Žofíně zní nevtíravá hudba, za pianem sedí herec a muzikant Ondřej Gregor Brzobohatý. Okolo kulatých stolů jsou usazeny dámy v róbách, většina pánů má dokonale padnoucí smoking. Na první pohled solidní konzervativní sešlost, jak se na vyhlašování výročních cen pro nejlepší banky sluší a patří. Jenže svět, který tyto dámy a pánové reprezentují, už zdaleka není tak konzervativní a tradiční, jak bývalo dlouhé desítky let zvykem a jak to platilo ještě relativně nedávno i v českých poměrech.

České bankovnictví prochází řadou viditelných i méně zjevných změn. Nejvýraznějším trendem letošního roku byla pokračující digitalizace ve všech směrech, citelnou změnu pak pro banky znamenalo zpřísnění hypoték. Po letech, kdy byly pozice bank stabilně rozděleny, kdy se na trhu dokázaly vedle velkých a středních hráčů napevno usadit i prakticky všechny nově příchozí menší ústavy, by mohlo trhem zahýbat ohlášené spojení Monety a Air Bank.

Spořitelna zpět do čela

Výsledky letošní soutěže Banka roku do značné míry odrážely právě aktuální proměny českého bankovního trhu. Hlavní kategorii vyhrála Česká spořitelna, která tak po dvou vítězstvích Komerční banky navázala na svůj předešlý triumf z roku 2015. Jedním z důvodů, proč porota udělila titul Banka roku 2018 České spořitelně, byl i masivní přechod na novou podobu digitálního, a zejména mobilního bankovnictví. Tímto krokem může dojít k dalšímu zapojení podstatného počtu bankovních klientů do využívání nových technologií. Druhou příčku obsadila Komerční banka, u které členové poroty oceňovali mimo jiné spolupráci s podnikatelským sektorem. Třetí místo získala Air Bank, kde byla zmiňována dlouhodobá a silná role „vyzyvatele“ pro bankovní sektor.

U pojišťoven pak porota přihlížela jak ke klientské přívětivosti zahrnující i moderní přístupy a technologie, tak i k likvidaci pojistných událostí. Vítězem se stala Kooperativa, která na druhou příčku odsunula loni vítěznou Allianz; třetí místo patřilo pojišťovně Generali.

Orientace na zákazníky

Proměnami neprochází jen bankovní sektor, nevyhnula se jim ani sama soutěž Banka roku. Dřívější anonymní hlasování několika desítek odborníků nahradila dvanáctičlenná porota. Každý člen vždy uděloval první, druhé a třetí místo v kategorii (ohodnocené 3, 2 a 1 bodem) a své rozhodnutí na zasedání poroty veřejně odůvodňoval. O vítězích v jednotlivých kategoriích pak rozhodoval nejvyšší počet získaných bodů. Porota rozhodovala o kategoriích Banka roku, Pojišťovna roku, Hypotéka roku a Osobnost českého peněžnictví v letech 1918–2018. Jednání poroty provázela živá diskuse ovlivněná rozmanitým profesním složením poroty, od bankéřů přes úspěšné podnikatele až po akademiky a publicisty.

Podpořte Reportér sdílením článku