Logo

Recepty cihlového krále

foto Tomáš Binter

Začínal ve třiadvaceti prodejem asfaltových pásů na střechy. Po čtvrtstoletí je s firmou DEK největším prodejcem stavebnin v zemi, vstoupil i do dalších příbuzných oborů. Naložení zboží za osm minut, snídaně zdarma… Jaké jsou další recepty Víta Kutnara na dobývání miliardových trhů?

V jakém stavu se teď nachází české stavebnictví?

V poněkud schizofrenním. Po deseti letech propadů či stagnace začalo růst a projevilo se, že se v období poklesu snižovaly náklady a kapacity a teď není ten růst s čím zvládnout. Takže jsme se dostali do situace, kdy se nestíhá a výrazně rostou ceny práce i materiálu.

Má tato situace i vliv na prodej stavebnin? Čekal bych, že když se staví pomaleji, spotřebuje se méně cihel a dalšího materiálu.

Není to tak, že bychom prodávali méně, rostli jsme loni a rosteme i letos. Ale určitě méně, než kdyby všichni investoři mohli realizovat všechny stavby v termínech, v jakých by si přáli. A stejně to platí pro celé české stavebnictví, rostlo by více, kdyby bylo dost lidí a materiálu.

Můžete vy konkrétně dělat něco pro to, aby se stavby zdržovaly co nejméně?

Mluvíme se zákazníky o tom, aby objednávali materiál s větším předstihem. Jen tak jsme schopni jim ho zajistit a může všechno běžet hladce. Aby někdo přišel, objednal a měl materiál do dvou tří dnů na stavbě, jak to bylo dříve, tak to dnes vůbec nefunguje.

S jakým předstihem je tedy rozumné objednávat?

V extrémních případech, jako jsou tepelné izolace, to mohou být až dva měsíce. U běžného materiálu by to chtělo předstih tak dvou týdnů.

Snídaně zdarma nerušit!

Před dvěma lety jste říkal, že nevíte o tom, že by někde na světě existoval tak propracovaný systém, jako je u vás. Už vás někdo napodobil nebo předstihl?

Naše klony se objevují i v Česku, několik prodejen je velmi podobných těm našim. Ale jedna věc je vnější podoba a druhá systém uvnitř a celková velikost. Mezi prodejnou o pěti lidech a sedmdesáti lidech je podobný rozdíl jako v tom, jestli umíte pilotovat čmeláka, nebo boeing.

V čem tedy spočívá originalita vašeho konceptu?

Podpořte Reportér sdílením článku