Logo

Česká bankovní (r)evoluce

foto Profimedia.cz

Tuzemské banky v posledních letech naplno vstoupily do nové éry. Konkurence, nástup nových hráčů, technologické novinky i změny v přístupu ke klientům, to vše spolu s dobrým finančním zdravím a evropskou regulací proměnilo kdysi konzervativní obor ve velmi moderní část ekonomiky.

České bankovnictví je v poněkud paradoxní situaci. Na trhu už řadu let probíhá ostrý konkurenční boj, a to jak mezi velkými bankami navzájem, tak i díky nástupu nových vyzyvatelů zejména z řad takzvaných nízkonákladových bank. A přitom jsou v zásadě všichni spokojení. Nové banky s tím, že se úspěšně etablovaly na trhu, a velké zase s tím, že neztrácejí v těch oborech, na kterých nejvíce vydělávají. A asi úplně nejspokojenější by mohli být nakonec klienti, protože konkurence přinesla větší paletu možností, zlevnění a zkvalitnění bankovních služeb.

„Konkurence je pro zákazníka jednoznačně pozitivní,“ říká Erik Luts, který zodpovídá za inovace v belgické skupině KBC, do níž spadá i česká ČSOB. Konkurence se navíc bude ještě rozšiřovat s novými celoevropskými předpisy o sdílení bankovních dat. „I ty však mohou být pro některé banky dobrou šancí,“ myslí si Filip Zeman, ředitel digitálního bankovnictví České spořitelny.

Proměny trhu

Český bankovní trh prošel v tomto desetiletí významnou evolucí, která přinesla i některé revoluční změny. První pokus o vytvoření internetové banky s názvem eBank kdysi nevyšel, přišla nejspíše příliš brzy. Úspěšnější byla mBank, která na český trh vstoupila v roce 2007. Naplno se však nástup nové malé konkurence do bankovního sektoru rozjel v letech 2010 a 2011, kdy nejprve získala bankovní licenci Fio banka, která do té doby fungovala jako družstevní záložna, a následně na trh vstoupila Air Bank. Do skupiny vyzyvatelů se řadí i Equa bank, která vyrostla na základech někdejší IC banky.

Tito malí vyzyvatelé začali oslovovat klienty s tím, že jim základní bankovní služby nabízejí zdarma. Chtěli tak přetáhnout klienty ostatním, tedy zejména „velké trojce“, kterou tvoří Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka.

Za posledních sedm let se až na jednu výjimku, totiž neúspěšný projekt Zuno Bank, dokázaly nové subjekty usadit na trhu. Fio banka má 770 tisíc klientů, Air Bank 600 tisíc, i další počítají klienty ve statisících. A přesto rozložení celkového trhu příliš nezměnily, zato se změnila celá podoba trhu.

Podpořte Reportér sdílením článku