SUV a Češi: Láska s velkou kapotou
8. října 2017
Reportér 10/2017 · Číslo 38Česko se zamilovalo do SUV. Ačkoli v zemi nejsou žádné velehory ani síť prašných silnic, zhruba každé čtvrté auto, které se v České republice prodá, patří do této kategorie vozů. Jejich podíl stále roste, v posledním roce ještě rychleji než kdy dříve. Řidiči a řidičky mají pocit většího přehledu a bezpečí, lépe se jim do něj nastupuje, auto se hodí pro rodiny i pro lyžaře, kterých je v Česku hodně. Radost mají i výrobci, SUV jim totiž přinášejí zajímavější marže.
Letos v květnu vzbudilo pozornost reklamní video pražského magistrátu, které mělo odrazovat řidiče od nákupu a provozu vozidel SUV. Příběh je postaven na chlapíkovi, který nemůže pro velké auto najít místo na parkování a z auta ani pořádně nevidí na dítě, které před ním přechází. Závěrečný slogan zněl „S velkou károu ve městě nezaboduješ“.
Čeští řidiči si však zjevně myslí něco jiného. Podíl modelů z kategorie SUV na celkovém prodeji výrazně roste, a právě přehled o okolním dění je podle zkušeností výrobců a prodejců jedním z nejčastějších argumentů pro zákazníky, proč po vozidlech z kategorie „Sport utility vehicle“, tedy „Sportovní užitkové vozidlo“ sahají. Češi přitom nejsou žádnou výjimkou, podobný trend je patrný v celé Evropě, nástup SUV je na kontinentu hlavním trendem celého automobilového průmyslu.
„Odráží to životní styl Čechů, a vlastně Evropanů obecně. Lidé stále častěji tráví aktivně volný čas, jezdí na hory, na kolo, za sportem i za zážitky a tento typ automobilů jim k takovým potřebám nejlépe sedí,“ říká Tomáš Velek, který vede zastoupení značky Audi pro ČR.
V řeči čísel to znamená, že zatímco ještě v roce 2014 byl podíl SUV na trhu s nově prodanými auty kolem sedmnácti procent, loni už to bylo více než jedenadvacet procent a na konci letošního roku může dosáhnout čtvrtiny ze všech prodaných osobních automobilů. Ačkoli se dá samozřejmě o konkrétních statistikách a jejich přesnosti diskutovat, trend je zcela zřejmý.
„Důvodů pro tento nárůst je více. Tím hlavním je podle mého názoru zlepšující se ekonomická situace, která umožňuje jednotlivcům i firmám kupovat dražší auta. Dalším důvodem je příznivá cena pohonných hmot. Nejde pouze o pokles cen pohonných hmot u čerpacích stanic, ale také o rostoucí nabídku vozů SUV s úspornými motory, u kterých není rozdíl ve spotřebě oproti jiným typům aut tak velký,“ říká Jan Linhart, partner KPMG, který se specializuje na automobilový průmysl. Pokud bude příznivá ekonomická situace pokračovat, není podle něj vyloučeno, aby podíl vozidel SUV dosáhl až na třicet procent ze všech prodejů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.