Inovátoři: U taxíků s technologií jde stejně nejvíc o lidi
4. června 2017
Reportér 6/2017 · Číslo 344. června 2017
Reportér 6/2017 · Číslo 34Pustili se na trh, kde se z jedné strany snaží držet pozice žluté taxíky a z druhé útočí celosvětová síť „netaxikářů“ Uber. Přesto to vypadá, že se projekt Liftago v Česku slibně rozjel. Je za tím příjemné ovládání přes dobrou mobilní aplikaci a důkladná péče o řidiče i zákazníky. A také spousta práce.
Mentalitou jsme sice pořád startup, ale výsledky ukazují, že už jsme důležitý hráč na trhu, nejen v Praze, ale už i na národní úrovni – tak aktuálně popisuje taxislužbu Liftago ředitel rozvoje a jeden ze spoluzakladatelů Ondřej Krátký. A dodává, že měsíčně odjedou řidiči Liftago pětasedmdesát tisíc jízd a přepraví přes sto deset tisíc lidí.
Princip Liftaga je jednoduchý. Zákazník si v aplikaci zadá, odkud kam chce jet, řidičům-taxikářům s licencí v okolí se objeví na jejich mobilech poptávka. Ti, kteří chtějí zákazníka odvézt, nabídnou cenu a dobu, za jakou přijedou. Zákazník uvidí všechny nabídky, včetně typu auta, SPZ a křestního jména řidiče. Pak si z nabídek vybere a jedním klikem zvolenému řidiči zakázku potvrdí.
Proti klasickému telefonickému dispečinku má služba z mého pohledu tři základní výhody. Jednak hned víte, za jak dlouho auto přijede i kolik to bude přibližně stát. Taxikář a zákazník si na dálku sjednají vše podstatné, takže odpadají otrávené obličeje u řidičů, kteří jedou trasu, kterou jim někdo přidělil. A do aplikace si lze také zadat platební kartu, takže lze jet kdykoli, stačí u sebe mít mobil.
Tohle všechno věděli zakladatelé Liftaga už na začátku. Co ale nevěděli, že nebudou technologickou firmou, ale spíše zprostředkovateli a manažery lidských zdrojů. Původní představa byla, že vyvinou skvělou aplikaci, tu pak budou spravovat a vylepšovat a taxikáři se zákazníky si ten obchod už budou dělat tak nějak sami.
Jenže tak do nedopadlo. Zkušenost Liftago naučila, že základem je péče o kmen řidičů a dobrý marketing mezi zákazníky. V Praze je měsíčně aktivních zhruba 1 100 řidičů, kteří pro Liftago odjedou alespoň jednu jízdu. Skutečné jádro řidičů, kteří jezdí pro Liftago hodně, tvoří několik set lidí. Liftago nijak neomezuje řidiče v tom, aby jezdili i pro jiné taxislužby, klidně i pro konkurenční aplikace.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.