Kolo z kafe
9. března 2017
Reportér 3/2017 · Číslo 31Takové kolo zatím nikdo nemá. Kolo z kapslí od kávy je jen jedno na světě. Vzniklo v Praze ve spolupráci kávového gigantu Nespresso a butikové cyklodílny Festka. V rámu je hliník z 995 kapslí a zadní disk má přes dvacet barev. Unikátní bicykl bude prodán v dražbě a výtěžek půjde na dětskou charitu.
Tohle spojení bych asi nečekal. S Michaelem Mourečkem, který stojí v čele trendy kolařů z Festky, už se nějaký čas znám, s Andreou Petrovou, která vede marketing Nespressa, také. Ale že je jednou potkám společně jako tvůrčí dvojici, by mne asi nenapadlo. Andrea potřebuje klienty firmy nadchnout pro recyklaci kapslí, Michaelův tým zase rád experimentuje s různými materiály. Takže se možná potkat museli. Myšlenka na unikátní kolo se zrodila na podzim, před Vánoci se kreslilo, počítalo a zjišťovalo, v lednu se začalo vyrábět a zkraje března bylo hotovo. Vzniklo kolo, které by mělo svého nového majitele najít na charitativní dražbě v rámci pražského Fashion Weeku.
Nespresso dělá kávu v kapslích už léta. A hliník si jako materiál na kapsle vybralo proto, že podle názoru firmy nejlépe uchovává chuť a aroma (viz box Proč hliník?). Před třemi lety rozjelo v České republice recyklační program, v jehož rámci vybírá od zákazníků použité kapsle a dává je k dalšímu zpracování. Hliník z kapslí se znovu roztaví a pak ho jedna z tuzemských firem používá při výrobě součástek pro automobilový průmysl. Což je jistě užitečný, ale pro běžného člověka trochu obtížně představitelný proces. Lidí, kteří využívají možnost odevzdání kapslí kurýrovi, který veze nové kapsle, nebo je sami donesou do prodejny, přitom pořád přibývá. Předloni se takhle vrátilo 36 tun hliníku, loni už 61. Jenže Nespresso si dalo za cíl, že počet recyklujících zákazníků ještě zvedne. A ukazovat lidem, že „v téhle části bloku motoru mohou skončit i vaše kávové kapsle“, by asi moc nezabíralo.
Andreu Petrovou proto napadlo, že by bylo dobré ukázat druhý život kapslí v nějaké jasnější podobě. Její švýcarští kolegové před časem domluvili používání hliníku z kapslí do tamních slavných skládacích nožíků Victorinox. Nůž je asi představitelnější než motorový blok, jenže Češi nejsou Švýcaři a rybička není „švýcarák“. Kolo se pro tenhle záměr zdálo jako lepší volba. „Chtěli jsme lidem ukázat, že se hliníkové kapsle recyklují. A protože my Češi máme ke kolům tradičně vřelý vztah, připadalo mi to jako jasná volba,“ říká Andrea Petrová.
Když Michael svým kolegům ve Festce (jejich příběh vyšel v Reportéru v červnu 2016) po první schůzce s Andreou řekl, že budou vymýšlet a vyrábět kolo z kapslí od kafe, mysleli si, že si dělá legraci. Nedělal. Ale komplikace teprve přicházely. „Tehdy jsme mysleli, že to bude snadné. Poprosíme recyklační firmu, ať pro nás z kapslí odlije, co potřebujeme. Jenže jsme zjistili, že v tomhle průmyslovém procesu by nám byli schopni dodat třeba dvacet tun materiálu, ale ne dvacet nebo dvě stě kilo,“ vypráví Michael Moureček. „Ten proces funguje skvěle, ale opravdu na průmyslové bázi, výroba jednoho či několika kol v něm nemůže najít místo,“ dodává. Ve firmě, kde se kapsle zpracovávají, se sice nasekají a odstraní se z nich kávová sedlina, ale potom se hliník z kapslí přidává k dalšímu hliníku jiného původu a dále se zpracovává už ve velkém.
Proto začalo hledání dalších řešení. „Našli jsme malou slévárnu u Jablonce, která odlévá do písku, což je pro tyhle účely velmi vhodná metoda. Tam nám odlili trubky. Pak jsme je museli zbrousit, aby měly sílu stěny, kterou pro kolo potřebujeme. Ovšem pozor, odpad z broušení jsme sesbírali a zase vrátili do recyklačního procesu,“ líčí frontman Festky, jak našli nejlevnější a nejúčinnější řešení pro jednorázovou výrobu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.