Auto, které samo řídí? Jedině na dálnici
7. června 2015
foto Jan Zátorský / Mafra.
Tak silný růst asi nikdo nečekal. Očekávalo se, že se česká ekonomika zvedne, ale nikoli, že o tolik. Ještě se ukáže, zda to bude sezonní výkyv, nebo trvalý stav. Osobně očekávám roční růst kolem tří procent a to je v evropských poměrech výborný výsledek.
Je tu efekt celkového zotavení v Evropě a v Německu. To nejlepší, co vláda dělá, je, že vytváří klid. To má pozitivní dopad na ekonomický růst i na soukromou spotřebu. Jinak bych řekl, že ze strany vlády nejsou vidět nějaké zásadně dobré či zásadně špatné kroky. V mnoha oblastech k žádnému posunu nedochází.
Jsou to externí rizika. Kurzové výkyvy, stagnace, či dokonce pokles v Evropě, nedej bože turbulence na finančních trzích. Žádná významnější vnitřní rizika z krátkodobého pohledu nevidím. Ze střednědobého hlediska může být rizikem nedostatek kvalifikované pracovní síly, zejména v technických oborech. Česká republika je velmi závislá na strojírenské výrobě různého typu, k níž je taková pracovní síla potřeba. A tahle síla bude klesat.
Nebudu, ta závislost zase není tak velká. Je to něco přes dvacet procent z celkového průmyslu a stejný poměr platí i pro export. Třeba na Slovensku je toto číslo výrazně větší. U nás je to navíc závislost pozitivní. Automobilový průmysl ve všech dobách, v krizích i za růstu vykazuje lepší výsledky než ostatní průmysl. Vyplácí nadprůměrné mzdy, má výrazně nadprůměrnou produktivitu práce, významně financuje výzkum a inovace. Škoda Auto je jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých značek vůbec, další automobilky − TPCA a Hyundai − u nás mají výrobu pro celou Evropu a produkují také velice kvalitní vozy. A ti tři výrobci finálních vozů dohromady tvoří jen polovinu automobilového průmyslu. Ta druhá jsou výrobci komponent, kteří také často zásobují celoevropský trh. I tahle diverzifikace dodává celému odvětví na stabilitě.
Ano, znám ho. To, co z něj dělalo unikátního manažera, bylo to, že měl ohromný smysl pro detail a dokázal se podrobně věnovat i jednomu ovládacímu prvku na přístrojové desce auta. A spolu s tím měl i ohromný dlouhodobý strategický záběr. A tohle spojení, vizionář se smyslem pro detail, je skutečně unikátní.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.