Logo

Filmový balkon v Kostelní 14

2. července 2015

Kostymér Dan Procházka

Mohlo jich být padesát, když je letos 50. ročník karlovarského festivalu. Ale mohlo jich být také 132, protože tolik jich měl fotograf Tomáš Třeštík pro tuto reportáž na výběr. Nakonec je jich 93, protože právě tolik se na jich na stránky tištěného magazínu vešlo. Lidé z filmové branže vyfocení na balkoně v pražské Kostelní ulici v domě číslo 14.

První historicky doložitelná fotografie vznikla na tomhle balkoně někdy v osmdesátých letech. Režisérka Helena Třeštíková na ní zachytila syna a dceru ve skautském kroji.

Ze syna se časem stal fotograf a po mnoha letech, kdy rodina Třeštíkových pronajímala byt i s balkonem studentům, se do bytu sám nastěhoval a zároveň si v něm udělal ateliér.

A právě při budování ateliéru vznikla první fotografie z balkonové série, která dnes dohromady čítá už hodně přes tisíc obrázků (Tomáš Třeštík nefotí zdaleka jen muže a ženy filmu, ale spoustu dalších lidí nejrozličnějších profesí a zájmů).

Jak takové focení vypadá? Třeba před několika lety – Tomáš Třeštík říká, že je to „tři nebo pět nebo tak nějak“ – bloumal po ulici herec Vojtěch Dyk. Znali se ze společné práce, zavolali na sebe a Vojta vyšel do patra na návštěvu. A pak si ho Tomáš na balkoně vyfotil.

„Dříve jsem si fotil různé lidi u bílé stěny, ale časem to nějak vyšumělo. U balkonu mě to po prvních pár fotkách chytlo a baví mě to pořád,“ říká Tomáš Třeštík.

Postupem času začal fotky skládat do speciálního balkonového alba na Facebooku – některé z nich doplnil i historkou z focení.

Nejpopulárnější, přesněji řečeno nejlajkovanější, je fotka herce Oldřicha Kaisera ze začátku letošního června, ke které fotograf připsal následující popisek:

– fotíme plakát k filmu…

Já: „Pane Kaiser, mohl byste se teď na pár fotek zatvářit trošku naštvaně?“ Oldřich Kaiser polohlasem, téměř neslyšně, s pohledem upřeným přímo do objektivu: „Tak poď, foť, ty sráči jeden fotografickej, jestli kvůli tobě proseru to představení od sedmi, tak tě seřežu, že tě žena nepozná, kreténe… Co, máte to? Bylo to dobrý? Jo? Prima, tak já si teda asi dám cigárko na balkoně…“

Mimochodem, Kaiserovu balkonovou fotku najdete ve fotogalerii.

Sklony Tomáše Třeštíka „sbírat“ fotky lidí jsou nejspíše zakódovány ve specifických uměleckých genech, které zdědil: matku Helenu široce proslavily její časosběrné dokumenty, otec Michael je respektovaným sběratelem umění.

Vzhledem k rodinné anamnéze i k tomu, že se Tomáš živí především jako fotograf výpravnějších reklam, vlastně ani není divu, že v jeho balkonové sbírce mají nadprůměrný výskyt lidé tak či onak spojení s filmováním a filmem.

A protože Tomáš Třeštík od letošního jara fotí také pro magazín Reportér, domluvili jsme se, že bychom právě k padesátému ročníku karlovarského festivalu mohli sestavit a vydat sbírku „filmáků“ z balkonu. Z větší části vychází z fotografií, které už ve sbírce měl, nově vznikly snímky lidí spojených přímo s festivalem.

Není to žádná galerie elity českého filmu, protože mnozí velikáni filmové branže se ještě na Třeštíkově balkoně neocitli a mnozí z focených se teprve velikány mohou stát. Což uvidíme v příštích letech.

P.S.: Tomáši Třeštíkovi nejspíš mimoděk pod rukama vzniká ještě jedna zábavná série, i když o tom možná ještě takhle nikdy neuvažoval. Jeho dvouletá dcera Ela je podle mého odhadu ženou, která byla v posledním roce zachycena v největším počtu náručí slavných českých mužů. Přinejmenším na rodinné album bude mít balkonový projekt celkem zajímavý dopad.

Všech 93 snímků si můžete prohlédnout v galerii Filmový balkon v Kostelní 14

Podpořte Reportér sdílením článku