A pak zaúřaduje Kuře, Jágr nebo Xantypa

9. srpna 2015

Jak obejít omezení reklamní kampaně? "Nepolitickou" kampaní s Jágrem.

foto Profimedia

Politické strany se opravdu nemusejí bát omezení prostředků na volební kampaň.

Vláda schválila a do parlamentu poslala nová pravidla pro financování volebních kampaní. Nejpodstatnějším bodem má být omezení výdajů na reklamu v kampaních. Andrej Babiš se tváří, že je to zákon namířený proti němu a jeho hnutí, možná si něco takového myslí i sociální demokracie. Je to ale jen iluze.

Strany by za kampaň před parlamentními volbami napříště neměly utratit více než 90 milionů korun. To jistě oficiálně splní. Pokud však některá ze stran bude chtít utratit více, nebude to žádný problém. Stačí, když část kampaně nebude volební, ale půjde o kampaň na něco jiného a příslušný politik v ní bude „jenom vystupovat“. V živé paměti ještě můžeme mít Andreje Babiše s Jaromírem Jágrem v reklamě na Vodňanské kuře, která jako náhodou vyšla zrovna na období těsně před volbami 2013. A Babiš nebyl zdaleka první, už patnáct let před ním v roce 1998 předvedl obcházení volebních pravidel Václav Klaus. Na billboardech po celé zemi shlížel s vnukem Vojtíškem z titulní strany časopisu Xantypa.

Takže až se bude ANO (nebo nějaká jiná strana s prakticky neomezenými možnostmi) blížit k limitu výdajů, nepochybně přijde na to, jak udělat kampaň na předsedu s kuřetem, jogurtem nebo třeba zahradním hnojivem.

Nemluvě o tom, že stále častější součástí kampaně bývá reklama negativní. A na tu se samozřejmě žádné limity vztahovat nebudou. Vždycky se najde někdo, kdo bude ochoten zahrát, že tu reklamu dehonestující Sobotku, Kalouska, Babiše, komunisty nebo ódé- esáky si zadal vlastně on. Prostě tak nějak z přesvědčení.

Podpořte Reportér sdílením článku